عیسا قلندر
در قدم نخست خدمت دونالد ترمپ که در محافل سیاسی ما به خرس زرد معروف شده، سلامهای گرم گرم و نرم نرم تقدیم میکنم. از بارگاه ایزد متعال جانجوری، اوقات خوش، کاروبار روبهراه و عمر طولانی برای حضرت عالی استدعا کرده و آن پروردگار را به عیسای مصلوب، به پیامبرش ایوب و به فرشتگان خپوچُپاش قسم میدهم که سرمایهی شما و زیبایی ایوانکا جان را اگر زیاد نمیکند، هیچوقت کم نکند. راستی ایوانکا گفتم یک چیزی دیگر یادم آمد: چرا دخترت را ایوانکا نام گذاشتهای؟ دیروز چند تن از همین مقامات دزد و خبیث را دیدم که بین خود دختر شما را حیوانکا میگفتند. بخدا دلم نزدیک آتش گرفته بود. چرا او را عایشه نام نماندی؟
اما بعد، خبر شدیم که خبر شدهای که مقامات علیامرتبت ما از کمکهای شما دزدی میکنند و تصمیم گرفتهای یک مبلغ کلان از کمکهای مردم امریکا را برگردانی به واشنگتن. از یکطرف دل آدم سر این مقامات دزد درد میگیرد، از طرف دیگر دل آدم شاد میشود که اگر قرار باشد از کمک مردم امریکا، مردم افغانستان بهرهای نبرند، همان بِه که چندتا دزد بیهمهچیز هم سود نبرند. اما لازم به ذکر است که در افغانستان عزیز ما، بعضیها از پدر و پدرکلان و همینطور چند پدرکلان قبل خویش دزد و عیاش و فاسدند. اینها منابع و فرصتها را در دست دارند، بهجای کار و تلاش و آبادی، مریم تولید کرده به واشنگتن میفرستند، صدف میزایند در ناروی خانه میگیرند، منصور بهدنیا میآورند به هند میفرستندش. دلیل دیگری ندارد که افغانستان این همه بدبخت باشد.
اما حالا میآییم سر اصل گپ. ما نمیگوییم برگرداندن کمک به واشنگتن کار نادرستی است، بلکه میگوییم دزدی از پولهای کمکی امریکا تنها مشکل این مقامات غیور ما نیست. شما که پول نفرستید تا اینها دزدی کنند، اینها از مردم فقیر و بدبخت افغانستان دزدی میکنند. این جماعت به دزدی آموخته شدهاند. اینها از کریدت سی میلیون افغان دهدرصد مالیه میگیرند اما حتا یک نفر نمیفهمد این دهدرصد مالیه به جیب چه کسانی میرود و در کجاها پسانداز میشود. من شخصا یک نفر را میشناسم که خودش در یک وزارت و پدرش در وزارت دیگر از مقامات باصلاحیت بود. پدرش عشق عجیبی به بلندمنزل غیراستندرد داشت. هرچه هم بلندمنزل آباد میکردند، بازهم احساس میکردند جایشان تنگ است. برای همین قسم سرم حق ندارید، اما پدر و پسر چپ و راست میزدند و بلندمنزل آباد میکردند. پسرش در قسمتی از راه تصمیم گرفت دیگر دزدی نکند، هرچه پدرش او را نصیحت کرد، نشد. بالآخره جوانمرگ شد. چرا که ترک عادت باعث مرض است. حالا یک پسر و دو دختر و شش تاور در کابل از او باقی مانده است.
فلهذا شما یا کمکهایتان را پس به امریکا نبرید یا اگر میبرید آن را در اختیار کدام موسسهی تحقیقی قرار بدهید تا روی کشف واکسین ضد دزدی و حرامزادگی مطالعه را شروع کنند. افغانستان فقط اگر اینگونه کمی بهتر شود، راه دیگری متصور نیست. چرا که در چندصد سال گذشته درد همین بوده و اگر معجزهای نشود، تا چندصد سال دیگر هم همین رقم خواهد بود.
در اخیر یکبار دیگر سلامتی شما، خانوادهی محترمتان، دوستان و بستگانتان را از دربار خداوند متعال که هیچوقت رحمتهای فرستادهاش را برنمیگرداند، خواهانم. ما التماس میکنیم که روی واکسین ضد حرامزادگی تحقیق را شروع کنید. در غیر آن تا قاف قیامت همین خرکها اند و همین درکها.
ها راستی! جان کیری را اگر دیدی بگو الهی خیر نبینی با آن راهحل فسادآلودت!

صحتمند باشی قلندر صاحب