وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفتهی گذشته (22 الی 28 ثور) در نتیجهی ۹۴ عملیات تصفیهیی و 491 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 18 ولایت کشور راهاندازی کرده، 620 هراسافگن بهشمول 26 جنگجوی گروه داعش کشته و 520 هراسافگن دیگر زخمی شدهاند. براساس اطلاعات وزارت دفاع 42 تن دیگر نیز به اتهام اقدامهای هراسافگنانه دستگیر شدهاند.
این عملیاتها در ولایتهای ننگرهار، لغمان، کنر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کندهار، ارزگان، زابل، بادغیس، غور، بلخ، فاریاب، بدخشان، بغلان، نیمروز، هلمند، لوگر، جوزجان راهاندازی شده است.
فراه در یکقدمی سقوط
هفتهی گذشته ولایت فراه در آستانهی سقوط قرار گرفت. طالبان مسلح در یک جنگ 24 ساعته تا چندقدمی مقام ولایت پیشروی کردند، اما نتوانستند شهر را در اختیار بگیرند.
سرانجام ساعت پنج بامداد روز چهارشنبه، بصیر سالنگی والی ولایت فراه اعلام کرد که جنگ ختم شده و طالبان از شهر بیرون رانده شدهاند. آقای سالنگی مدعی شد که در این درگیری 300 جنگجوی طالب کشته شدهاند. وزارت دفاع ملی اما شمار تلفات طالبان را 198 تن اعلام کرد. طالبان تلفاتشان را رد کردند. والی فراه شمار تلفات نیروهای امنیتی را 25 کشته و 10 زخمی اعلام کرد.
حمایت قاطع اعلام کرد که در پاکسازی شهر فراه از وجود طالبان قوای هوایی امریکا نیز دخیل بوده است.
طالبان پیش از حمله بر شهر فراه، روز شنبه بر چند پاسگاه نیروهای امنیتی در ولسوالیهای بالابلوک، پشترود، لاش و جوین این ولایت حمله کردند. ناصر مهری سخنگوی والی فراه به اطلاعات روز گفت که در این سلسله حملات دستکم 15 سرباز کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند. آقای مهری تلفات طالبان در این درگیریها را 20 کشته و 10 زخمی اعلام کرد.
در حالیکه جنگ در ولایت فراه بهشدت جریان داشت، طالبان مسلح بر فرماندهی پولیس ولسوالی جغتوی ولایت غزنی و پاسگاههای نیروهای امنیتی در چند ولسوالی دیگر این ولایت حمله کردند.
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به روزنامهی اطلاعات روز گفت که طالبان مسلح با راهاندازی حملات گروهی بر فرماندهی پولیس ولسوالی جغتو پاسگاههای کمربندی ولسوالی زنهخان، پاسگاههای پولیس محلی در ولسوالی اندر و ولسوالی گیلان 14 سرباز امنیتی افغان را کشتند و 21 سرباز دیگر را زخمی کردند. وی اضافه کرد که در مقابل 43 طالب کشته و 20 طالب دیگر زخمی شدند.
پیشتر یک عضو شورای ولایتی غزنی از سقوط چند ساعتهی فرماندهی پولیس ولسوالی جغتو بهدست طالبان خبر داده بود.
در سوی دیگر، ولسوالی تالهوبرفک که نزدیک به دو هفته میشد در اختیار طالبان بود، سرانجام روز جمعه، 28 ثور دوباره در اختیار دولت قرار گرفت. محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع به اطلاعات روز گفت که در عملیات پاکسازی این ولسوالی از وجود طالبان ۲۱ جنگجوی طالب کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.
سقوط روستاها به دست طالبان
هفتهی گذشته طالبان دو روستا را در ولایت غور و سه روستا را در ولایت فاریاب سقوط دادند.
یکشنه، 23 ثور، طالبان مسلح به منطقهی «قرهشیخی» واقع در ولسوالی خواجهسبزپوش ولایت فاریات حمله کردند و با سقوط دادن پاسگاههای نیروهای امنیتی این منطقه را در اختیار گرفتند. به نقل از خبرگزاری پژواک، طالبان مدعی شدند که در جریان درگیری شش سرباز اردوی ملی را کشته و چهار سرباز دیگر را به اسارت گرفتهاند.
افزون بر این، روز سهشنبه، 25 ثور دو روستای دیگر نیز در ولسوالی خواجهسبزپوش ولایت فاریاب به دست طالبان سقوط کرد. خبرگزاری پژواک به نقل از عبدالله معصومی ولسوال خواجهسبزپوش نوشت که روستاهای «غداری و بادغیسی» پس از آن به دست طالبان سقوط کرد که سلیمبای، یکی از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی با افرادش منطقه را ترک کردند و به میمنه رفتند. سليمبای فرمانده نيروهای خيزش مردمی دليل بيرون شدن از روستا را بیتوجهی و عدم حمايت دولت از وی عنوان کرده و گفته که 10 روز مىشد از فشار طالبان به رهبری و مسوولان ولایت اطلاع داده و خواستار کمک شده اما هیچ پاسخی نشنیده و مجبور شده است روستایش را ترک کند.
پیشتر روز شنبه، 22 ثور روستای «اوشان» ولسوالی شهرک ولایت غور نیز به دست طالبان سقوط کرد. عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به روزنامهی اطلاعات روز گفت طالبان به پاسگاههای نیروهای خیزش مردمی در این روستا حمله کردند و این روستا را سقوط دادند. به قول آقای خطیبی، در این حمله یک سرباز نیروهای خیزش مردمی کشته شد. اما خبرگزاری پژواک به نقل از محمد کبیری، ولسوال شهرک ولایت غور شمار تلفات نیروهای امنیتی را 21 کشته و 11 زخمی اعلام کرد. خبرگزاری پژواک نوشته که شش سرباز ارتش و 15 سرباز نیروهای خیزش مردمی شامل کشتهشدهها اند. وی افزود که 25 جنگجوی طالب نیز در این درگیری کشته شدند.
یک رزو پس از سقوط روستای استراتژیک اوشان، روستای «خواجگان» واقع در ولسوالی دولینهی ولایت غور به دست طالبان افتاد. خبرگزاری پژواک از قول منابع محلی در این ولسوالی نوشت که در پی سقوط روستای اوشان روستاهای «رزقانپوی و سلمين» ولسوالى دولينه به ترتيب بدون درگيری و مقاومت نيروهاى خيزش مردمی، به دست طالبان افتاد. اما یک روز بعد مقامهای محلی ولایت غور خبر دادند که نیروهای امنیتی کشور روستاهای تصرفشده را از طالبان پس گرفتهاند. محمد اقبال نظامی سخنگوی پولیس غور گفت که نیروهای امنیتی کشور بیآنکه تلفات بدهد، این روستاها را از وجود طالبان پاکسازی کرد و بازپس گرفت. از تلفات طالبان جزئیاتی در دست نیست.
حملههای انتحاری و انفجاری
هفتهی گذشته شهر جلالآباد مرکز ولایت ننگرهار گواه رویداد انتحاری مرگباری بود که دستکم شش کشته و بیش از 30 زخمی برجا گذاشت. روز یکشنبه، 23 ثور مهاجمان مسلح بر ساختمان مستوفیت ولایت ننگرهار در ناحیهی اول شهر جلالآباد حمله کردند. مهاجمان نخست یک موتر بمبگذاری شده را در ورودی این ساختمان منفجر کردند تا راه را برای ورود مهاجمان به این ساختمان باز کنند. درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی چندین ساعت ادامه پیدا کرد. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت که در این رویداد دستکم شش تن کشته و بیش از 30 تن زخمی شدند.
همچنین روز دوشنبه، 24 ثور انفجاری در ولسوالی «ورممی» پکتیکا یک کشته و هفت زخمی برجا گذاشت. خبرگزاری پژواک از قول شاهمحمود آرین، سخنگوی فرماندهی امنیهی پکتیکا نوشت که هدف این انفجار یک متنفذ قومی بهنام عبدالحی بوده است.
همزمان انفجار دیگری در کابل یک نفر را زخمی کرد. این انفجار ناشی از یک ماین چسپکی بود که در میان دیوار پارک فردوسی واقع در مکروریان سوم شهر کابل جابهجا شده بود. وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت زخمیشدن یک نفر را در این انفجار تأیید کرد.
طالبان پس از اعلام عملیات موسوم به خندق حملات پیچیدهی انتحاری و تهاجمی را در شهرها و ولسوالیهای کشور راهاندازی کردهاند، حملاتی که به هدف مختل کردن روند ثبتنام رأیدهندگان و سقوط ولسوالیها انجام شد.
دولت افغانستان نیز اخیرا از طرحی خبر داده که براساس آن تمام شش قولاردوی مستقر در کشور از این پس برای نخستینبار حالت تهاجمی به خود میگیرند.
بیش از 600 کشته و 500 زخمی؛ تلفات طالبان و داعش در هفتهی گذشته
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
