تازه یک هفته از آخرین حملهی انتحاری بر قلب پایتخت (حملهی انتحاری در وزیر محمداکبرخان؛ ساحهی بهشدت محافظت شدهی پایتخت که از آن بهعنوان ساحهی سبز نیز یاد میشود) میگذشت که تلویزیون خصوصی شمشاد مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان مسلح حوالی ساعت ۱۱:۳۰ سهشنبه، ۱۶ عقرب بر تلویزیون خصوصی شمشاد حمله کردند. مهاجمان که تعدادشان دو نفر اعلام شده، لباس پولیس بر تن داشتند. نبرد میان مهاجمان و نیروهای امنیتی بیش از دو ساعت بهطول انجامید.
نسیم پشتون، مدیرمسئول تلویزیون شمشاد گفت که در این حمله یک محافظ این تلویزیون کشته شده است. شماری از رسانهها بهنقل از کارمندان این تلویزیون شمار زخمیها را ۲۰ تن اعلام کردند.
طاهر زلاند، یکی از کارمندان این تلویزیون به اطلاعات روز گفت در این حمله دو تن کشته و دستکم ۶۰ تن دیگر زخمی شدهاند. آقای زلاند افزود که بیشتر افراد هنگام فرار از اثر برخود با خردههای شیشه زخمی شدهاند. داعش مسئولیت حمله را پذیرفت.
این حمله با واکنشهای گستردهی داخلی و خارجی روبهرو شد
واکنشهای داخلی
رییسجمهور غنی در واکنش به این حمله گفت که تروریستان نمیتوانند با راهاندازی چنین حملاتی رسانهها و آزادی بیان را که از جمله ارزشهای بزرگ حکومتاند، محدود کنند و ارادهی رسانهها و خبرنگاران را در راستای اطلاعرسانی تضعیف کند.
داکتر عبدالله رییس اجرائیه این حمله را هدف قرار دادن آزادی بیان عنوان کرد و گفت حکومت وحدت ملی برای تامین امنیت خبرنگاران و رسانهها متعهد است.
سرور دانش، معاون دوم رییسجمهور که ریاست کمیتهی مشترک حکومت و رسانهها را به عهده دارد حمله به شبکهی تلویزیونی شمشاد را حمله بر آزادی بیان خوانده و محکوم کرد. او از ارگانهای امنیتی مسوول در کمیتهی مشترک حکومت و رسانهها خواست که برنامههای امنیتی حفاظت از رسانهها و خبرنگاران را بیشتر از پیش دنبال کنند.
واکنشهای خارجی
سازمان عفو بینالملل حمله به تلویزیون شمشاد را محکوم کرد و آن را «جنایتی وحشتناک» خواند. این سازمان از مسوولان در افغانستان خواسته است که در حفاظت رسانههای این کشور تلاش زیاد کنند تا رسانهها بتوانند آزاد و بدون هراس کار کنند.
عفو بینالملل افزوده که کشورهای اروپایی که به بازگرداندن اجباری پناهجویان افغانستان ادامه میدهند باید به این حقیقت پی ببرند و بدانند که با فرستادن آنها به افغانستان زندگی آنها را در معرض خطر قرار دادهاند.
ینس ستولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو در آستانهی نشست دو روزهی وزیران دفاع و اعضای لیت سازمان در بروکسل در یک نشست خبری گفت که حمله بر دفتر تلویزیون خصوصی شمشاد نهتنها حمله بر یک ادارهی ملکی است، بلکه حمله بر تمام جامعهی باز شمرده میشود.
او گفت که نیروهای امنیتی افغان در مهار حمله بر تلویزیون شمشاد توانایی کاریشان را نشان دادند.
طی سال جاری این دومین حمله است که بر رسانهها در کشور انجام میشود؛ پیشتر بهتاریخ 27 ثور دفتر تلویزیون ملی در ننگرهار مورد حمله قرار گرفت. در آن رویداد 1 تن کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت آن رویداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت.
حملهی انتحاری در بلخ جان یک فرمانده پیشین جهادی مربوط حزب جمعیت را گرفت
دو روز پس از حملهی مهاجمان بر تلویزیون شمشاد در کابل، به روز پنجشنبه 18 عقرب یک مهاجم انتحاری موتر حامل حاجی عبدالغنی از بزرگان قومی ولسوالی مارمل و فرمانده پیشین جهادی مربوط حزب جمعیت را هدف قرار داد و او را کشت. در این رویداد دو باشندهی محل که از راه میگذشتند نیز زخمی شدند. عبدالرزاق قادری مسوول امنیت فرماندهی پولیس بلخ به رسانهها گفت که این رویداد در مقابل رستورانتی واقع در منطقهی دروازهی شادیان مربوط ناحیهی اول شهر مزار شریف رخ داد. طالبان مسوولیت حمله را پذیرفت.
یک استاد دانشگاه به ظن انتحار در پروان بازداشت شد
در همین حال دوشنبهی 15 عقرب هفتهی گذشته مقامهای ولایت پروان از بازداشت یک استاد دانشگاه که قصد حملهی انتحاری داشت، خبر دادند. زمان مموزی فرمانده پولیس ولایت پروان به اطلاعات روز گفت این فرد که استاد یکی از دانشگاههای خصوصی است، با چهار تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی در ولسوالی سالنگ بازداشت شدند.
وی افزود که این فرد مواد انفجاری را در یک موترسایکل جاسازی کرده بود و قصد انجام حملهی انتحاری داشت. به گفتهی وی مشخص نشده بود که هدف حملهکننده کی و کجا بوده است.
حملهی طالبان بر یک مرکز آموزشی پولیس در میدان وردک
بهگفتهی فرماندهی پولیس ولایت میدان، طالبان مسلح که تعدادشان به 15 تن میرسید، شام روز سهشنبه 16 عقرب نخست یک موتر مملو از مواد انفجاری را بر دیوار این مرکز کوبیدند و سپس دو تن آنان که جلیقههای انتحاری بر تن داشتند به قصد ورود به فرماندهی حرکت کردند؛ اما قبل از رسیدن به داخل فرماندهی هر دو توسط سربازان کشته شدند. پس از کشته شدن مهاجمان انتحاری، دیگر جنگجویان طالب نیز پس از نزدیک به دو ساعت درگیری با سربازان این مرکز از پا درآمدند.
براساس اعلامیهی فرماندهی پولیس میدان وردک، طالبان موقع ادای نماز و فرصت صرف طعام بر این مرکز تعلیمی حمله کردند.
جنرال فهیم قایم، فرمانده پولیس میدان وردک گفت که آنها قبلاً از تصمیم طالبان مبنی بر حمله بر این مرکز تعلیمی آگاه بودند. وی افزود که بنابر آگاهی قبلی توانستند با آمادگی کامل، مهاجمان را با شکست سنگین مواجه کنند.
تلفات هراسافگنان در پی عملیاتهای نیروهای امنیتی افغان
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی هر روز با نشر بیانهیی عملیاتهایی که در سراسر کشور راهاندازی میکند را روی وبسایت خود قرار میدهد. بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت دفاع درج شده است، نیروهای امنیتی افغان ظرف یک هفتهی گذشته (13 الی 19 عقرب) با راهاندازی 145 عملیات خاص و تصفیوی در کشور 344 هراسافگن را کشته و 260 تن دیگر را زخمی کردهاند. و نیز 5 هراسافگن دیگر ظرف یک هفته بازداشت شدهاند.
در یک هفتهی گذشته تمرکز وزارت دفاع بیشتر روی ولایتهای غزنی، کندز، بلخ، هلمند، پکتیا، ننگرهار، بغلان، لوگر، جوزجان و فاریاب بوده است. بر بنیاد بیانیهی نیروهای امنیتی افغان تقریبا هر روز در این ولایتها عملیات راهاندازی کردهاند.
