بیشتر از یک ماه پیش، احمد ایشچی، معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی و والی سابق جوزجان جنرال دوستم و محافظانش را متهم به اذیت و آزار جنسی کرد. این قضیه با دو فهم متفاوت روبهرو شد: یک عده با توجه به پیشینهی بدرفتاری جنرال دوستم با برخی از یاران سیاسیاش، خواستار رسیدگی به این پرونده شدند. گروهی دیگر اما به جنبهی سیاسی این قضیه اشاره کردند و اصرار ورزیدند که شکایت احمد ایشچی از جنرال دوستم، صرفاً یک مسألهی حقوقی نیست. از این منظر، دادخواست احمد ایشچی از حکومت نوعی اعمال فشار به معاون اول ریاستجمهوری تلقی شد. این دو دیدگاه، که اولی با نگاه حقوقبشری خواستار رسیدگی به پروندهی احمد ایشچی است و دومی این قضیه را یک بازی سیاسی میبیند، بنمایهی دعوایی را شکل داد که اکنون به نظر میرسد ابعاد پیچیدهتری یافته است.
با این حال، تکیه بر یکی از این ابعاد در پروندهیی که یکی از طرفهای آن معاون اول ریاستجمهوری است، نمیتواند این پرونده را بهدرستی توضیح بدهد. به نظر میرسد گره اصلی پروندهی دوستم-ایشچی، همین دولایه بودن آن است. جنرال دوستم یکی از بانکهای رأی زمان انتخابات بود. اشرف غنی ناگزیرانه بر اساس یک توافق سیاسی جنرال دوستم را با خود همراه ساخت. همراهییی که تا رسیدن به ارگ ادامه یافت. جنرال دوستم نخستین سیاستمدار پساطالبان است که از رفتار خشن قبلیاش در یک سخنرانی رسمی عذرخواهی کرد. اما این عذرخواهی منجر به طولانی شدن عمر همراهی بانک رأی ترکتبارها با رییسجمهور غنی نشد. آقای دوستم خیلی زود دریافت که عرصهی فعالیتش جبهات شمال کشور است که در برابر پیشروی طالبان و گروههای تروریستی قرار گرفته است. مردی که قرار بود با عذرخواهی از نظامیگری گذشتهاش، روزگار بعدی را در کابل و در یک بروکراسی سفتوسخت جدید بگذراند، با فاصلهی معناداری از وظایف اصلیاش، به لشکرکشی در برابر طالبان و تصفیهی مناطق عمدتاً ازبیکنشین شمال کشور از وجود طالبان ادامه داد. دور شدن آقای دوستم از ارگ، لحن او را تندتر کرد. در آخرین مورد، پس از سوءقصدی ناکام علیه وی در غورماچ، او آشکارا رییسجمهور غنی را متهم به قوم و منطقهگرایی کرد و مشاور امنیت ملی و رییس دفتر رییسجمهور را متهم کرد که آقای غنی را به اعمال تبعیض در تصامیم سیاسیاش تشویق میکنند.
نقطهی اوج تنش میان معاون اول رییسجمهور و دفتر ریاستجمهوری و شورای امنیت ملی از همینجا شروع شد. این تنشها با باز شدن پروندهی احمد ایشچی و روایت تکاندهندهی او از آزار و اذیت جنسی جنرال دوستم و محافظانش، بیشتر شد. رییسجمهور غنی وعده سپرد که مطابق با قانون با این مسأله برخورد خواهد شد. کشورهای حامی افغانستان نیز حکومت را تحت فشار شدیدی قرار دادند تا در برابر دوستم سختگیرانهتر رفتار کند. به این ترتیب، از یکسو، مسألهی آزار جنسی مردی مطرح بود که خودش زمانی از یاران مهم دوستم بود و اکنون رقیب درونقومیاش، و از جهتی دیگر پای برخورد با مردی در میان آمده بود که بهدلیل پایگاه ثابت و اقتدار بیچونوچرای قومیاش در میان ترکتباران، حکومت مرکزی در زمان کرزی نتوانسته بود مانند دیگر جزایر قدرت، تحت کنترل درآورد و از میزان قدرتش بکاهد. دوستم یکبار در حادثهی حمله به خانهی اکبر بای با این مسأله مواجه شده بود. در آن زمان، گرچه او به انزوای سیاسی کشانده شد، اما با سختجانی توانست در برابر تصمیم حکومت بایستد و از خودش محافظت کند.
برای حکومت وحدت ملی نیز با توجه به وضعیت شکنندهی سیاسی و امنیتی، رویارویی غیر قابل انعطاف کار سختی است. غنی از یکسو باید در برابر کسی قرار بگیرد که قویترین حامی داخلی او در انتخابات ریاستجمهوری بود و از سوی دیگر نیز بیپرواترین منتقد او در حکومت وحدت ملی. حکومت همزمان که در این رویارویی باید مناسبات سیاسی داخلی را در نظر بگیرد، از سوی کشورهای حامیاش، بهخصوص سفارت امریکا در کابل نیز تحت فشار قرار گرفته است که در برابر دوستم و بهخصوص اتهام سنگینی که علیه او اقامه شده است، بایستد و او را تنبیه کند. از طرف دیگر، پروندهی دوستم یک پروندهی سادهی حقوقی نیست، مسأله بر سر پروندهیی است که از مصادیق نقض آشکار حقوق بشر و خشونت عریان علیه یک شهروند میباشد. رویارویی با دوستم نیز کاری ساده نیست. دوستم در این میان با توجه به این که اقتدار سیاسیاش را با شدت و حدت در میان ترکتبارها حفظ کرده و مجال حضور هیچ رقیب درونقومی را نداده است، خودش را در برابر خشم سیاسی حکومت مرکزی مصئون ساخته است. چه اینکه در مناسبات سیاسی-قومی افغانستان، مواجهه با دوستم، مواجهه با عقبهی قومی او نیز تلقی میشود.
دیروز خبر حکم دستگیری 9 محافظ آقای دوستم که در آزار جنسی احمد ایشچی نقش داشته، منتشر شد. همچنان گفته شده است که چنانچه بیاعتنایی آقای دوستم در برابر درخواست دادستانی کل نادیده گرفته شود، وظیفهی او بهحالت تعلیق در خواهد آمد. این رویارویی به حساسترین بخش خود رسیده است. از یکسو، معاون اول رییسجمهور متهم به آزار یا تجاوز جنسی است، که در نوع خود خطای غیر قابل اغماضی بهحساب میآید، از سوی دیگر پای مردی در میان است که هر نوع برخوردی با او پیامدهای سیاسی آشکاری دارد. مسأله بر سر به بنبست رسیدن قانون در پروندهیی است که وجه سیاسی آن سنگینتر از لایههای دیگر آن است.
جنرال دوستم؛ بنبست سیاسی دفاع از قانون
با دیگران به اشتراک بگذارید
1 دیدگاه
1 دیدگاه

(ما تحت اشقی دامی برای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری
حکومت وحدت ملی افغانستان)
کار تونست شهیرکشور عتیق شاهدروی فسبوک اغلبا
کاروایی های بمورد داشته ودارد.
و این بار چنان کار تون کشیده که ما تحت اشچی دامی شده برای دوستم.
با متانت شاهد موزون … والا گشته ای
کارتون زنده گی را رمز دلها گشته ای
آنچه موزون است باچین جبین یک نگاه
دام را بر دوستم محو تما شا گـشته ای
زنده با شی دوست با رسم وره ی نقد تمام
این که در عهد عتیق رعنا وزیبا گشته ای
4 شنبه 25 /1/ 2017( حضرت ظریفی)
لوی سارنوالی افغانستان خبر میدهد که امر باز داشت ۹ تن از نزدیکان و محافظان معاون اول ریاست جمهوری صادر شدهاست.
واما درباره خود معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان میگوید،
آنان منتظر این اند تا عبدالرشید دوستم و یا نماینده قانونی وی برای تحقیق به لوی سارنوالی حاضر شود.
جمشید رسولی میگوید،
اگر این کار صورت نگیرد هیئت تحقیق در باره خود آقای عبدالرشید دوستم نیز تصمیم اتخاذ خواهد کرد.
بدون شک این خود اخطاریه ی هست برای برانگیختن معاون اول ریاست جمهوری عبدالرشید دوستم.
قرار معلوم
(دیروزاز قصر سلامخانه الی منزل جنرال دوستم با نظم خاص امنیتی توسط سربازان جنرالدوستم اعضای
جنبش ملی به پذیرای مهمان اوزبیکستان خود صف بسته بودند.
وزیر خارجه اوزبکستان با دیدار به جنرالدوستم گفت:
بیز نینگ کته جنرالی میز گه سلام لر :
اوزبیکستان حکومتی و اوزبیک خلقی سیز نینگ هر قندی ریجه لر اینگیزدن آلقیش لب ملکی و نظامی یولیده تیار تورگن دیر :
ترجمه: (به جنرال بزرگ مان سلام ها و صلوات )
حکومت اوزبیکستان و خلق اوزبیک از تمام برنامه ها و ریجه های که در امور ملکی و نظامی دارید در نظر گرفته اید حمایه می کند و آماده گی کامل خویش را دارد
این که تا زه بین دولت جمهوری افغانستان وتاشکنت (ازبکستان) دوستی بر قرار شده ودوستم
دران نقش به سزا دارد پوشیده نیست.
علت چیست ودولت مداران چه اهدافی را دنبال میکنند!؟
همین که آرامش نسبی میخواهد دروطن بر قرار گردد
علاه بر بیداد ویرانگرانه ی داعش / القاعده/طالب و
اشراربی فر هنگ ماجراجو یی ها بد بختی ها به شمول
فساد اداری پیدا و پنهان حریف های متضاددرداخل دولت
به سر نوشت مردم بازی میکنند ودرین میانه آرامش ازمردم
بی گناه ومظلوم سلب و بدبختی هابا ویرانی درین کشمکش ها را باید
پیشبین بود زیرامردم وطن به خاطر دارند که:
بعد سقوط دولت رسمی افغانستان وپناهنده شدن نجیب به ملل متحد
چه بلا های سر مردم کابل که نیا مد.
وقتی اشرار از سوراخ ها ومخفیگاه های پیدا وپنهان
این هیولا های وحشی به کابل ریختند نیروی دوستم نیز
زیرنام جنبش وارد کابل شد که زیر نام اعتلاف سمت شمال شامل
احزاب هفت گانه به شمول نیروی جنبش دوستمی سیل آسا
به کابل زیبا ریختند.
مردم شاهدان صحنه های چوروچپاول اشراربی فرهنگ وجنایات
نا بخشودنی شان هستند که هر گز پوشیده نیست
هر گاهی که وحشت ودهشت این طایفه را ازنظرمیگذرانند
موی بربدن هرهموطن راست میشود.
خا طره های جان گداز از چنین کشمکش ها علا وه بر مخالفت های
حزب اسلامی گلبدین و حزب وحدت مزاری گلبدین وسیاف وهزاره بازی
ترک تباری وپشتون ستیزی یکی هم درشهرکابل جنگ خونین بین نیروی
جنبش به( رهبری دوستم)همراه با باند شورای نظار مسعود وجمعیت ربانی
که آن زمان به وقوع پیوست فرا موش نشدنی هست زیرا دران زمان
هزاران کابل نشین بیگناه به خاک وخون غلطیدند وصد ها هموطن زخمی و
فراری شدند.
همین لحظه که ازین قضیه یاد نمودم فر زندشهیدم را به خاطرمی آورم
که در پهلوی صدها هموطن بیگناه موقع که به خاطرآوردن سودا ی خانه
بازاررفته بود جسد خونین پسر 24 ساله ام را که به اثر پر تاب بم جنبش
درپل محمود خان شهید گردید به خانه اوردم.
نیروی دوستمی جنبش در تضاد با دولت ربانی از مزار به خاطر مخالفت
به جنگ بر خواسته بود از میدان هوایی مزار کابل را بمبارد مان میکرد.
اگر قرارباشد که بین نیروهای دوستمی ودولت فعلی مانند همان وقت درکابل
جنگ واختلافاتی برپا شود بیشترضررونقصان آن متوجه مردم
بی دفاع کشوراست که گناهی ندارند/ عرض حر مت (ح. ظریفی)