فرمانده پولیس افغان و هدف دیرینه‌ی مبارزه طالبان با هیجان تازه‌ای ترس

اطلاعات روز

منبع: نیویارک تایمز

نویسنده: مجیب مشعل با همکاری عظام احمد و تیمورشاه

برگران: حمید مهدوی

قندهار، افغانستان

می گوید حساب تعداد دفعاتی که طالبان تلاش کردند او را بکشند، از دستش رفته است. جنرال عبدالرازق 37 ساله، فرمانده پولیس ولایت قندهار، از زمانی که به دنبال سقوط رژیم طالبان در سال 2001 به جمع آوری قدرت و دشمن آغاز کرد، لقب های زیادی دریافت کرده است: پولیس مرزی جوان و در حال پیشرفت، دست پرورده دوست داشتنی و کامل افسران آمریکایی، جنگجوی نابودکننده ی شورشیان، بریدمن مورد اعتماد رییس جمهور پیشین افغانستان، قدرتمند ثروتمندی که ترس را در شورشیان و غیر نظامیان به صورت یکسان تداعی می کند.

اکنون، پس از آن همه، قدرتمندترین مرد در جنوب افغانستان بیمناک و نگران است؛ چیزی که وی با آن ناآشناست. در دورنمای در حال تغییر سیاست در افغانستان، جنرال عبدالرازق باور دارد که دستاور اصلی او – تبدیل کردن قندهار به جزیره ی نسبتا آرام در قلب قلمرو طالبان – دیگر برای محافظت از او کافی نیست.

گزارش هایی نشر شده اند که رییس جمهور اشرف غنی؛ که تعهد کرده است ملوک الطوایفی های منطقه ای را از بین می برد، فرد دیگری را به عنوان جانشین او به صفت فرمانده پولیس تعیین خواهد کرد. برخی از مقام های غربی و افغان باور دارند که جنرال رازق، که پیوسته به نقض حقوق بشر و قاچاق مواد مخدر متهم شده است، مزیت را از آقای غنی می گیرد چون رییس جمهور تلاش دارد تصویر کشور را بهبود ببخشد. دستیاران نزدیک به آقای غنی گفتند که تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و آن ها نمی خواهند مستقیما در مورد موقف جنرال رازق صحبت کنند. حمدالله محب، رییس برنامه های آقای غنی گفت: «رییس جمهور به سیستم های می اندیشد، نه به افراد». «آوردن اصلاحات در پولیس جریان دارد. تجارب قیاسی، به شمول تجارب ایلاات متحده، نشان می دهد که این امر به تلاش های دوامدار و مشارکت شهروندان نیاز دارد». جنرال رازق در مصاحبه ای در قلعه مستحکمش در شهر قندهار در ماه جاری، آگاه بود که گفتگوها در مورد آینده او در کابل جریان دارد، هرچند او گفت آقای غنی با او در مورد تعیین جانشین برایش صحبت نکرده است. او اظهار کرد که این روند برای رییس جمهور ساده نخواهد بود.

جنرال رازق گفت: «این میهن من است-خیرات نبوده است؛ هدیه نیز نبوده است». «هر تصمیمی که در مورد این سرزمین گرفته می شود، ما حرفی خواهیم داشت و باید با مردم ما مشوره شود».

اما نگرانی های او در مورد آینده اش از سیاست فراتر می رود. او هدف مطلوب و دیرینه ی حمله کنندگان طالبان بوده است، در جریان سال ها از حملات زیادی جان سالم به در برده است؛ اما اکنون ادعا می کند که شورشیان در مبارزات شان برای کشتن او یک متحد دارد: شورای عالی صلح حکومت افغانستان. جنرال رازق در مصاحبه ای تاکید کرد که برخی از جناح ها در داخل شورا، به عنوان نهادی که وظیفه ی آن نزدیکی با طالبان برای گفتگوها است، او و دیگر فرماندهان برجسته را برای شورشیان به عنوان یک مشوق برای کشاندن آن ها به میز گفتگوها پیشنهاد کرده اند. وی گفت: «آن ها می گویند، «ما سر رازق را به شما خوهیم داد»». «من ضبط صداها را دارم».

در کشوری که غرق تیوری های توطئه است، احتمالا ثابت کردن ادعاهای او دشوار است. او هیچ مدرکی را ارائه نکرد و از آن هایی را که به گفته ی خودش علیه او توطئه می کردند، نام نبرد. مقام های افغان، در حالی که تصدیق می کنند جنرال رازق از دیروقت بدینسو در فهرست اهداف طالبان شامل بوده است، اتهام اورا به صراحت رد کردند. یک مقام ارشد افغان که در روند صلح دخیل است و نخواست نامش برده شود گفت: «وظیفه ی شورای عالی صلح متوقف ساختن خونریزی است، نه این که خونریزی را تشدید کند». «این یک مبارزه است: آن هایی که در میدان نبرد موثر هستند یا تلاش می کنند صلح بیاورند، هدف قرار داده می شوند».

ظاهرا آنچه که بر ترس جنرال رازق در مورد حیاتش افزوده است، قتل مرموز جنرال متیع الله خان، فرمانده پولیس ولایت همجوار ارزگان است. شهرت و پیشرفت دراماتیک جنرال خان، آیینه ی شهرت و پیشرفت جنرال رازق شد، هردو ثروت هنگفت به دست آوردند و همزمان با آن به دشمنان سرسخت طالبان تبدیل شدند. حکومت گفت که جنرال خان در اواخر ماه مارچ در یک محله قدیمی شهر کابل قدم می زد که یک بمب گذار انتحاری برقع پوش بر او حمله کرد. اما اعضای خانواده جنرال خان می گویند که یک تماس تیلفونی او را از هوتلش در مرکز شهر اغوا کرده بود و سوار موتری شده بود. نظر به گفته ی منابع مختلف، بدن او که بامداد روز آینده شناسایی شد، دست نخورده بود و صرف یک یا دو زخم در شانه هایش و اندکی خراش در پاهایش دیده می شد. عبدالرحیم ایوبی، عضو پارلمان از ولایت قندهار که به گفته ی خودش از اولین بازدیدکنندگان جسد جنرال خان بود و در شستن جسدش قبل از دفن کمک کرد، گفت: «آنچه که پولیس در مورد این بمب گذاری انتحاری می گوید صد در صد نادرست است». «یک سوراخ کوچک گلوله در طرف چب گردنش به طرف عقب و یک سوراخ گلوله در بازوی راستش از عقب، وجود داشت». جنرال رازق گفت که در میان دیگران، جنرال خان به شمول عبدالرب رسول سیاف، یکی از فرماندهان پیشین، عطا محمد نور، والی قدرتمند ولایت بلخ در شمال افغانستان و اسدالله خالد، رییس پیشین امنیت ملی که به سختی از یک حمله انتحاری جان سالم به در برد، در فهرست طولانی شامل بودند که به طالبان ارائه شده است. وی افزود که مقام های حکومت اگر فکر می کنند که معامله با طالبان صلح را به دنبال خواهد داشت، خودشان را فریب می دهند.

جنرال رازق گفت: «اگر مرگ من صلح می آورد، من با آن مشکلی ندارم.» «چیزی که من از آن هراس دارم این است که مرگ من به صلح نمی انجامد. این برای طالبان یک توهم است که در گفتگوها بنشینند. آن ها هیچ کنترولی روی آن ندارند».

او با اشاره به عناصری در ارتش پاکستان که از دیروقت بدینسو به حمایت از طالبان به عنوان یک نیروی نیابتی متهم است، گفت: «ریموت کنترول آن ها در دست دیگران است».

سه سال است که جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار توانسته است به طور چشمگیری تعداد حملات طالبان در این ولایت را کاهش بدهد، به این منطقه ی بسیار مهم آرامش نسبی بیاورد؛ منطقه ای که برای یک مدت طولانی حملات پیهم را تجربه کرده بود. در طول این دوران، او قدرت خود را تثبیت کرد و پس از آن که موجی از ترورها این منطقه را از چهره های سیاسی و نظامی تخلیه کرد، به برجسته ترین چهره در جنوب تبدیل شد. اما شهرت و پیشرفت او با اتهامات جدی نقض حقوق بشر همراه بوده است. او به کشتن دشمنان شخصی اش به بهانه ی جنگ با تروریزم متهم شده است. گروه های نظارتی نیز بارها ازنیروهای تحت رهبری او برای ادعاهای شکنجه و ناپدیدشدن ها نام برده اند.

جنرال رازق از لاف زدن هایش در مورد تعداد جسدهای طالبان که او انباشته است، خجالت نمی کشد. دو سال قبل، در جریان مصاحبه ای در دفترش، از میزش ورقی برداشت و تلفات طالبان در جنگ با سربازانش در آن هفته را 26 تن شمرد. جنرال رازق گفت: «آن ها به دستور من کشته شدند». «سربازان من اجازه دارند که روزانه 26 تن و اگر می توانند حتا 2026 تن را بکشند».

با این حال، این روزها این جنگجوی مصمم پر از خلاف گویی ها است. حتا وقتی در مورد دستاوردهایش فخر فروشی کرد؛ هم چنین پذیرفت که مضطرب و خسته است. جنرال رازق از سال 1995 تا کنون درگیر جنگ بوده است و می گوید که از جنگ خسته است. وی ادعا کرد که گزارش های تلفات شبح زده اش کرده است. جنرال رازق، در حالی که یک محافظ اسلحه ای را محکم بدست گرفته و پست سر او ایستاده است، گفت: «جوان بودم و در آن زمان فکر می کردم که این چیزی خوبی است.» «اما آمده ام که خوارش بشمارم. آمده ام که پی ببرم این امر از طریق مرگ و خون انجام نمی شود».

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
1 دیدگاه