برای افغان‌ها، جنگ دیگر فصل نمی‌شناسد

اطلاعات روز

منبع: نیویارک تایمز

نویسنده: راد نورنالد

برگردان: حمید مهدوی

شورشیان طالب روز جمعه نیروهای حکومتی را در چندین جبهه تحت فشار قرار دادند و حد‌اقل هشت سرباز افغان را در سه رویداد جداگانه کشتند. این حملات، تداوم حملات شدید ناگهانی‌ای اند که تقریبا هر روزه اتفاق می‌افتند. جنگ فصلی سنت افغانستان، جایی که بیش‌ترین جنگ‌ها معمولا در اواخر ماه نوامبر خاتمه یافته است، در سال جاری به درازا کشیده است و هنوز به‌شدت بالا ادامه دارد.

حملات روز جمعه صرف یک روز پس از سه حمله‌ی جدی در گوشه‌های کشور، از جمله دو حمله در کابل، واقع شدند. بسیاری از نیروهای امریکایی و ناتو عملیات‌های جنگی‌شان را متوقف ساخته‌اند و طالبان رجزخوانی کرده‌اند که پایان عملیات جنگی نیروهای امریکایی و ناتو به آن‌ها توانایی روز افزون حمله بر نیروهای حکومت افغانستان را داده است. پشتیبانی هوایی و ماموریت‌های تخلیه‌ی پزشکی که توسط ائتلاف به رهبری امریکا از طرف نیروهای افغانستان اجرا می‌شدند، نیز در ماه‌های اخیر تا حد زیادی کاهش یافته است.

رییس جمهور اوباما استفاده از پشتیبانی هوایی و دیگر فعالیت‌های پشتیبانی جنگی برای کمک به افغان‌ها در سال 2015 را اجازه داده است، چیزی که پلان قبلی مبنی بر پایان دادن به تمام فعالیت‌های جنگی نیروهای امریکایی در اواخرسال 2014 را نقض کرد. رهبران ارتش افغانستان از این اقدام استقبال کرده‌اند و شکایت کرده‌اند که حتا در سال جاری آن‌ها شاهد کاهش شدید پشتیبانی هوایی از نیروهای‌شان بوده‌اند.

‌حملات روز پنج‌شنبه و جمعه‌ی طالبان بر کمپ باسشن، در ولایت جنوبی هلمند، سمبولیک و هم چنین مرگبار بودند. باسشن، پایگاه و فرودگاه پیشین انگلیس‌ها، در سال جاری با خروج نیروهای انگلیسی و امریکایی به قول اردوی 215 اردوی ملی افغانستان واگذار شده بود. نظر به گفته‌ی عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، حمله‌ی طالبان بر کمپ باسشن شب پنج شنبه آغاز شده و تا بامداد روز جمعه ادامه یافت. محمد رسول زازی، سخنگوی قول اردوی 215 اردوی ملی افغانستان که اکنون در کمپ باسشن مستقر است، گفت که این یک حمله پیچیده بود و 16شورشی در این جنگ حضور داشتند و برخی از آن‌ها یونیفورم‌های نظامیان خارجی را برتن کرده بودند.

زازی گفت که زمانی که ارتش افغانستان با کشتن پنج شورشی حمله را دفع کردند، چهار سرباز حکومتی کشته شده و هفت تن دیگر زخم برداشته بودند. به علاوه، آقای زواک ناوقت بعد از ظهر روز جمعه گفت که «عملیات تصفیه سازی هنوز ادامه دارد تا منطقه را پاک‌سازی کند».

اظهار نظرهای آقای زواک و آقای زازی با اظهارات مطمئین جنرال حاجی محمود، معاون فرمانده قول اردوی 215، که در شب پنج‌شنبه ابراز کرد مغایرت داشتند. وی گفت شورشیان به سرعت از پا درآورده شدند. وی در یک مصاحبه‌ی تیلفونی گفت: «گروهی از تروریستان تلاش کردند در کمپ داخل شوند». «ما تا کنون چهار تن آنان را کشده ایم و دیگران‌شان عقب نشنیی کرده‌اند. جسدهای آن‌ها پیش من افتاده‌اند. ما تلفات، مرگ یا زخمی نداریم».

آقای زازی گفت که گروه دومی پنهان مانده و در نخستین ساعت‌های بامداد حمله را از سر گرفتند. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در جنوب افغانستان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و ادعا کرد که شورشیان توانسته‌اند به هواپیمایی آسیب زده و تعداد نا مشخص از مدافعان را بکشند.

آقای زواک گفت که هم چنین روز جمعه شورشیان بر مرکز‌های فرماندهی پولیس نظم عامه در ولایت هلمند حمله کردند، دروازه مرکزهای فرماندهی آن را با موتر مملو از مواد منفجره کوبیده و سپس آن را منفجر ساختند و در نتیجه، چهار  افسر را کشته و پنچ تن دیگر را زخمی کردند. نظر به گفته‌ی حضرت علی مشرقیوال، یکی از سخنگویان پولیس در جلال آباد، در سومین حمله به روز جمعه، انفجار یک بمب جاسازی شده در یک مسجد در ولسوالی خوگیانی ولایت شرقی ننگرهار در جریان نماز جمعه، بیست و یک تن را زخمی کرد.

نظر به گفته‌ی ایمانویل نانینی، یکی از هم آهنک کننده‌های یک موسسه خیریه‌ی اضطراری ایتالیایی، که دو شفاخانه و 40 کلینیک را در سرتاسر افغانستان اداره کرده و زخمی‌های تمام طرف‌های درگیر جنگ را مداوا می‌کند، تعداد زخمی‌هایی که در سال جاری تا این لحظه به این موسسه آورده شده اند، 12 درصد افزایش داشته است.

آقای نانینی گفت که تخت‌های شفاخانه‌ی این موسسه در ولایت جنوبی هلمند صد در صد پر است، تخت‌هایی که معمولا در اوج فصل جنگ در ماه‌های جولای و آگست پر بودند. شفاخانه‌ی این موسسه در کابل از 85 درصد ظرفیت اش استفاده می‌کند. وی گفت: «اوضاع به مراتب بدتر می‌شود». «فصل جنگ دیگر تقریبا پایان نمی‌یابد».

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه