بهدنبال تسلط طالبان بر کابل و اعلام کابینهی سرپرست این گروه، امامعلی رحمان، رییسجمهور تاجیکستان میگوید که جامعهی بینالملل و کشورهای دخیل نسبت به مسائل افغانستان تاکنون بیتفاوت بودهاند.
آقای رحمان که امروز (چهارشنبه، ۱۷ سنبله) به مناسبت ۳۰ سالگی استقلال تاجیکستان صحبت میکرد، گفته است که این موضوع سبب بدترشدن وضعیت در چند ماه گذشته در افغانستان شده است.
او همچنین وضعیت افغانستان را «فاجعهبار» خوانده و افزوده است که این موضوع باعث نگرانیهای جدی در منطقه و جهان خلق کرده است.
با این حال، رییسجمهور تاجیکستان تأکید کرده است: «خاطرنشان میکنم که برای بهمیانآمدن چنین وضع فاجعهبار مردم افغانستان با تاریخ و تمدن و فرهنگ چندین هزار سالهی خود گناه ندارند. ناامنی و بدبختی که بر سر مردم این کشور باستانی آمده است، نتیجهی دخالت کشورهای خارجی است.»
از سویی هم، او نسبت به سکوت نهادهای حقوق بشری بینالمللی در افغانستان ابراز تعجب کرده و گفته است که این نهادها هنوز هیچ ابتکار عملی برای حقوق مردم افغانستان رویدست نگرفتهاند.
امامعلی رحمان همچنین در بخشی دیگر از صحبتهایش گفته است که تاجیکستان از حکومتی در افغانستان حمایت میکند که همهشمول باشد و منافع تمامی مردم افغانستان را درنظر بگیرد.
او تأکید کرده است که مسألهی افغانستان راهحل نظامی ندارد و تنها مذاکره میتواند راهگشا باشد.
آقای رحمان درحالی این گفتهها را مطرح میکند که او روز گذشته در جریان یک رژهی نظامی به نظامیان کشورش هدایت داده بود که بهدلیل بحرانیبودن وضعیت در افغانستان، در حالت آمادهباش قرار گیرند.
