۱۸ روز پس از تسلط گروه طالبان بر کابل، عبدالعلی محمدی، رییس هیأت رهبری «جبههی تفاهم و توسعه» میگوید که برای رسیدن به یک نظام مشروع، کارآمد و با ثبات در افغانستان، باید حکومت انتقالی تشکیل شود.
آقای محمدی که امروز (چهارشنبه، ۱۰ سنبله) در یک نشست خبری در کابل صحبت میکرد، گفت که حکومت انتقالی یا دورهی گذار «خلای موجود» در عرصهی عمومی و اداری را رفع و فرصت مناسب را برای بحث و بررسی دیدگاههای مختلف در مورد ساختار نظام آینده فراهم میکند.
او افزود که در این حکومت، زمینه برای تفاهم میان نیروهای سیاسی هم فراهم میشود.
در همین حال، رییس هیأت رهبری جبههی تفاهم و توسعه تأکید کرد که افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی هم میتواند حیات سیاسی خود را تأمین کند.
او از چهرههای سیاسی کشور هم خواست که برای شکلگیری توافق سیاسی و تشکیل حکومت همهشمول به کشور برگردند. عبدالعلی محمدی همچنین تأکید کرد: «از رهبران سیاسی، احزاب و نخبگان [نیز] تقاضا میکنم تا مردم افغانستان را در این شرایط تنها نگذارند و کشور را ترک نکنند.»
نیروهای طالبان در تاریخ ۲۴ اسد پس از آنکه محمداشرف غنی، رییسجمهوری پیشین، افغانستان را ترک کرد، وارد کابل شدند.
پس از آن، ذبیحالله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در اولین نشست خبری خود در کابل گفت که بحث روی تشکیل حکومت توسط رهبران طالبان جریان دارد. او تأکید کرد که این گروه یک حکومت تشکیل خواهد داد که نمایندگان تمامی اقشار مردم افغانستان در آن اشتراک داشته باشند.
