بهدنبال تصرف کابل توسط گروه طالبان، جو بایدن، رییسجمهوری امریکا و بوریس جانسون، نخستوزیر بریتانیا در مورد آخرین تحولات در افغانستان تلفنی با یکدیگر گفتوگو کردند.
دفتر نخستوزیر بریتانیا با نشر خبرنامهای گفته است که این گفتوگوی تلفنی روز گذشته (سهشنبه، ۲۶ اسد) صورت گرفته است. دو طرف در این تماس توافق نظر داشتهاند که جامعهی جهانی باید برای جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان متحد شوند.
به نقل از خبرنامه، بایدن و جانسون همچنین بر عزم خود برای همکاری نزدیک برای خارجکردن حداکثر افراد ممکن از افغانستان تأکید کردهاند.
نخست وزیر بریتانیا در این تماس تلفنی گفته است که نباید اجازه داد تا دستاوردهای ۲۰ سال اخیر از دست برود. او در ادامه بر حفاظت از بریتانیا و امریکا علیه تهدید برآمده از تروریسم و ادامهی حمایت از مردم افغانستان تأکید کرده است.
او همچنین در گفتوگو با رییسجمهوری امریکا برنامههای بریتانیا از جمله افزایش کمکهای انساندوستانه به منطقه و جابهجایی پناهندگان را تشریح کرده است.
همزمان با این گفتوگوی تلفنی، دولت بریتانیا قول داده است تا ۲۰ هزار شهروند افغانستان را بپذیرد. این کشور گفته است که این افراد به تدریج در سالهای آینده فرآیند اقامت در بریتانیا را طی میکنند.
از این میان، در سال نخست، پنج هزار نفر واجد شرایط برای سکونت در بریتانیا خواهند بود.
این همه در حالی است که نیروهای طالبان با پیشروی سریع نظامی توانستند در جریان ۹ روز بیشتر ولایات افغانستان را سقوط دهند.
سه روز پیش، آنان تا پشت دروازههای کابل رسیدند و پس از آنکه محمداشرف غنی، رییسجمهوری پیشین، افغانستان را ترک کرد، طالبان هم وارد کابل و پس از آن وارد ارگ ریاستجمهوری شدند.
