اس جی شنکر، وزیر خارجه هند میگوید که جهان مخالف گرفتن قدرت از طریق زور و خشونت در افغانستان است.
وزیر خارجهی در رشتهتویتی گفته که این موضوع را امروز (چهارشنبه، ۲۳ سرطان) در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان مطرح کرده است. او افزوده است که با زور و خشونت مشروعیت در افغانستان نمیآید.
اس جی شنکر گفته است که جهان، منطقه و مردم افغانستان خواهان استقرار دولتی در افغانستان است که بیطرف، متحد، صلحآمیز و دموکراتیک باشد.
او همچنین تأکید کرده است که جهان و منطقه خواهان توقف خشونت و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و نمایندگان دولت اند. به گفتهی او، دولت افغانستان هم باید تضمین کند که همسایهها با تروریسم، تجزیهطلبی و بنیادگرایی تهدید نمیشوند.
از سویی هم، وزیر خارجهی هند تأکید کرده است که مسایل افغانستان باید از طریق گفتوگو و با درنظرداشت رعایت منافع تمامی گروههای قومی حل و فصل شود.
او گفته است که مذاکرات صلح تنها راهحل مسألهی افغانستان است و توافق قابلقبول باید منعکسکنندهی روند دوحه، کنفرانس مسکو و روند استانبول باشد.
وزیر خارجهی هند افزوده است که افغانستان تغییر کرده و گذشتهی این کشور نمیتواند آیندهی آن باشد. او تأکید کرده است که نسل نو افغانستان توقعات متفاوتی دارند.
همچنین وزیر خارجهی هند گفته است که جهان نباید افغانستان را تنها بگذارد.
نشست وزیران خارجهی کشورهای سازمان همکاریهای شانگهای برای دو روز در تاجیکستان برگزار شد. در این نشست از افغانستان، محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجهی کشور شرکت کرده بود.
پیشتر وزارت خارجه گفته بود که در این نشست قرار است روی عضویت افغانستان در سازمان شانگهای، همکاریهای این سازمان با افغانستان در امر مبارزهی مشترک علیه تروریزم و افراطگرایی بحث و گفتوگو شود.
همچنین اوضاع امنیتی افغانستان و تأثیرات آن بر ثبات و رفاه منطقه از موضوعات مورد بحث اشتراککنندگان در این نشست است.
