نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی غور میگویند که فشار فزاینده جنگ با طالبان این روزها روی دوش نیروهای خیزش مردمی است. این منابع میگویند، نیروهای خیزش مردمی در خط مقدم جنگ قرار دارد و طالبان برای رسیدن به نیروهای دولتی حملات سنگینی را علیه این نیروها در غور انجام میدهند.
اخیرا حملات طالبان در غور افزایش یافته و عمدتا این گروه با نیروهای خیزش مردمی درگیرند. چند روز پیش (۲۶ و ۲۷ ماه ثور) دو پاسگاه نیروهای خیزش مردمی در غرب شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور به دست طالبان سقوط کرد. منابع محلی به اطلاعات روز میگویند که در نتیجه سقوط این پاسگاهها، ۹ نیروی خیزش مردمی کشته، ۵ تن زخمی و ۱۱ تن دیگر اسیر طالبان شدند.
در برخی از نقاط دیگر غور که طالبان بالای پاسگاههای نیروهای خیزش مردمی حمله کردهاند، تلفات آن گزارش نشده است.
عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی غور به روزنامه اطلاعات روز میگوید که نیروهای خیزش مردمی از ساکنان بومی مناطق غور گزینش میشوند و با جغرافیا و ساکنان محل آشنایی کامل دارند و به همین خاطر، موثریت و تلفات این نیروها در جنگ با طالبان زیاد است.
مقامهای محلی غور میگویند که این نیروها تحت حمایت امنیت ملی غور قرار دارند و ماهوار هر نیروی خیزش مردمی ششهزار افغانی حقوق برای نگهداری از مناطقشان بهدست میآورند اما تأمین جنگافزار به عهده نیروهای خیزش مردمی است.
این مقامها آمار مشخصی از شمار نیروهای خیزش مردمی ارایه نمیکنند.
تأخیر در کمکرسانی، فاجعهبار است
شماری از نمایندگان مردم غور در مجلس میگویند که یکی از دلایل بلندبودن تلفات نیروهای خیزش مردمی، تأخیر در کمکرسانی به این نیروها است. بیشتر حملات گروه طالبان از طرف شب بالای نیروهای خیزش مردمی صورت میگیرد.
گلزمان نائب، عضو پارلمان در گفتوگو با روزنامه اطلاعات، از نبود هماهنگی لازم میان پولیس، ارتش و امنیت ملی با نیروهای خیزش مردمی انتقاد میکند: «در بسیاری مواقع نیروهای دفاعی و امنیتی با تأخیر اقدام میکنند. باید نیروهای دولتی نیروهای خیزش مردمی را مورد حمایت جدی قرار بدهند تا طالبان قادر به وارد کردن تلفات سنگین نباشند و فاجعه در میان نیروهای خیزش مردمی رخ ندهد.»
پولیس غور میگوید که نیروهای کمکی به حمایت از نیروهای خیزش مردمی اقدام میکنند، اما برخی مواقع این نیروها با کمین طالبان و یا کارگذاری ماینهای کنارجادهای برخورد میکنند و به همین خاطر، کمکی صورت نمیگیرد.

کمبود تشکیل در مناطق زیر تهدید
منابع محلی در غور میگویند که طالبان به سلاحهای پیشرفته مجهز به دوربینشب نیروهای دولتی، مخصوصاً نیروهای خیزش مردمی را هدف قرار میدهند.
عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی غور به روزنامه اطلاعات روز میگوید که یکی از دلایل افزایش تلفات نیروهای خیزش مردمی، موجودیت سلاحهای دوربیندار نزد طالبان است.
غلامولی، یک تن از فرماندهان خیزشهای مردمی است. او حدودا هفت سال است که با افراد زیردستاش در مقابل طالبان جنگیدهاند. این فرمانده خیزش مردمی اکنون ۶۴ جنگجو دارد که در شمال دریای هریرود در ولسوالی دولتیار با گروه طالبان مصروف جنگ است.
او در صحبت با روزنامه اطلاعات اطلاعات روز میگوید: «از ماه حوت جنگها شروع شده و ما توانستیم که تهاجم طالبان را بارها و بارها عقب بزنیم. از امنیت ملی هیچ امکانات به ما نرسیده و حتا یک مرمی.»
این فرمانده نیروهای خیزش مردمی مدعی هست که بار جنگ در ولسوالی دولتیار به دوش آنها است. این فرمانده نیزوهای خیزش مردمی از افزایش حملات طالبان بر افرادش نگران است و از حکومت خواهان تجهیزات بیشتر و اعزام نیروهای کمکی در هنگام حملات طالبان است.
عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی غور میگوید که برای کاهش تلفات نیروهای خیزش مردمی، باید شمار این نیروها در مناطق زیر تهدید طالبان و کلیدی افزایش پیدا کند و در نقاطی با تهدید پایین، شمار نیروهای خیزش مردمی کاهش پیدا کند.
روز دوست، شب دشمن
در کنار اینکه نیروهای خیزش مردمی با طالبان در جنگاند، ادعای همکاری برخی از این نیروهای با دشمن نیز مطرح شده است. ادعا این است که که شماری از نیروهای خیزش مردمی در غور با گروه طالبان همکاری میکنند و شبهنگام بر همقطارانشان حمله میکنند.
حمیدالله متحد، عضو شورای ولایتی غور در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، از یک فرمانده خیزش مردمی نام میبرد که با طالبان دست دارد. او میگوید اسنادی از یک فرمانده گروه ۴۰ نفری از نیروهای خیزش مردمی در اختیار دارد که در آستانه ماه رمضان با غفار، ولسوال نامنهاد طالبان برای ولسوال دولتیار به میله رفته است: «این گروه ۴۰ نفری از نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی دولتیار، شب در کنار طالب بالای پوستههای نیروهای دولتی میجنگند و صبح در چوکات نیروهای خیزش مردمی هستند.»
به گفته او، همکاری این سرکرده نیروهای خیزش مردمی با طالبان را با امنیت ملی غور در میان گذاشته، اما تا کنون کاری برای بررسی این رویداد صورت نگرفته است.

این ادعا را یک فرمانده خیزش مردمی نیز تأیید میکند. شاهولی، از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی در غور مدعی است که نیروهای خیزش مردمی شبهنگام بر پاسگاههایشان میزایل پرتاب کردهاند و حتا صدای ارتباطشان از طریق مخابره با سرگروه طالبان بهنام غفار را ضبط کردهاند و به ریاست امنیت ملی تحویل دادهاند.
او میگوید تداوم همکاری برخی از نیروهای خیزش مردمی با طالبان تبعات منفی در بخش پایینآمدن روحیه نیروهای خیزش مردمی دارد و باید جلو این کار گرفته شود.
اطلاعات روز موفق نشد با فرمانده خیزش مردمی که ادعا می شود با طالبان در ارتباط هست، صحبت کند. مقام های محلی نیز در این مورد چیزی نمیگویند. اطلاعات روز مستقلا صحت این ادعا را تأیید نمیتواند.
ناامنی دوامدار در ولایت غور تنها مشکل ساکنان این ولایت نیست. نزاعهای قومی و اختلاف فرماندهان محلی سالهاست که در غور دردسر ساز شده است.
بازار گرم فروش سلاح
نیروهای خیزش مردمی با کمبود امکانات جنگی مواجهاند. حمیدالله متحد، عضو شورای ولایتی غور میگوید که این نیروها از معاش ماهوار خود تجهیزات جنگی از «بازار سیاه» تأمین میکنند: «من بارها به مسئولان امنیتی گفتهام که نیروهای خیزش مردمی از معاش خود مهمات خریداری میکنند.»
در بخشهای از غور «بازار سیاه» برای خریداری سلاح و تجهیزات جنگی نیروهای دولتی وجود دارد.
نمایندگان مردم در شورای ولایتی غور میگویند که در مناطق اشترخان، سینهی سنگان، پهلوسنگ و برخی دیگر از نقاط این ولایت آزادانه تجهیزات جنگی و مواد مخدر به فروش میرسد.
همزمان پولیس غور تأیید میکند که در مناطق تحت کنترل طالبان بازاری برای خرید و فروش سلاح وجود دارد.
عبدالمعروف رامش، سخنگوی پولیس غور به روزنامه اطلاعات روز میگوید که در مناطق سینهی سنگان و پهلو سنگ، بازاری برای خرید و فروش سلاح از چند سال به اینسو وجود دارد، اما در منطقه اشترخان بازار سیاه وجود ندارد.

تجهیزات جنگی چگونه به بازار سیاه میرسد؟
یکی از راهها برای رسیدن تجهیزات جنگی به «بازار سیاه»، سقوط پاسگاههای نیروهای دولتی به دست طالبان است و جنگجویان طالب پس از دستیابی به این تجهیزات، قسمتی از آن را در بازار به فروش میرسانند.
برخی از نمایندگان مردم غور در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی مدعی هستند که برخی از نیروهای دولتی بخشی از مهماتشان را پس از جنگ به فروش میرسانند و باید جلو این روند گرفته شود.
گلزمان نائب، نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز میگوید شبی که جنگ میشود، فردای آن سلاح و مهمات در بازار به فروش میرسد.
« مثلا ۱۰۰ مرمی فیر میکنند و یک هزار مرمی گزارش میدهند. کسی پرسان نمیکند که این قدر مرمی استفاده شده یا نه؟ سیستم وجود ندارد و باید کادرهای صادق در صفوف رهبری نیروهای دولتی گماشته شوند».
گفته میشود که طالبان نیز از مهمات نیروهای افغان در مقابل خودشان در جنگها استفاده میکنند.
حمیدالله متحد، عضو شورای ولایتی غور تأکید دارد که باید جلو فروش مهمات نیروهای دولتی در «بازارهای سیاه» گرفته شود.
او میگوید: «همین لحظه دشمن از مهمات نیروهای دولتی استفاده میکند. گلوله راکت و کلاشینکف طالبان از مهمات نیروهای دولتی است. عملا ما فروش مهمات نیروهای دولتی را میبنیم و بارها به ادارههای کشفی اطلاع دادهایم.»
اما عبدالمعروف رامش، سخنگوی پولیس غور ادعاها مبنی بر فروش تجهیزات جنگی توسط نیروهای دولتی را بیاساس میداند: «در هر جا که عملیات نظامی راهاندازی میشود، کمیتهی کشفی میزان مصرف مهمات را بررسی میکند. این تبلیغات دشمن است که نیروهای دولتی مهمات میفروشند.»
ادعای فروش جنگافزارهای پولیس در غور در حالی مطرح می شود که قبلا نیز گزارشهای از فروش سلاح پولیس در بازار سیاه که مشتریان آن بیشتر طالبا بودند، رسانهای شده است.

ولایت غور در غرب کشور این روزها شاهد ناامنی گسترده است. مقامهای محلی غور میگویند که شمار زیادی از جنگجویان طالب از ولایتهای همجوار قندهار و هلمند به این ولایت هجوم آوردهاند. هم اکنون در بیشتر نقاط غور طالبان حضور دارند.
از نیروهای خیزش مردمی با نامهای مختلفی یاد میشود. پولیس اربکی و پولیس محلی عنوان دیگری است که برای این نیروهای که عمدتا در مناظق محل سکونتشان با طالبان درگیرند، داده میشود. در بخشهای از کشور این نیروها توانستهاند امنیت را تأمین کند.

باتائید حرف های وکیل متحد وقوماندان غلام ولی بلی متاسفانه در ولایت غور وضعیت خیلی ها وخیم وپیچیده است وهمچنان بیشترین مسئولیت جنگ در مقابل طالبان نیز بردوش خیزیش های مردمی است.