هزاره‌ها موقع توزیع بینی کجا بوده‌اند؟ | طنز

اطلاعات روز

عیسا قلندر

من کاری به این ندارم که بینی هزاره‌ها کوچک است یا بزرگ، قشنگ است یا زشت. حتا به آن‌هایی که به بینی این مردم می‌خندند هم کاری ندارم. نه خوش می‌شوم و نه ناراحت. فقط می‌خواهم بدانم هزاره‌ها موقع توزیع بینی کجا بوده‌اند؟ برای درک این موضوع خدمت چندین نفر و نهاد رفتم و از آن‌ها پرسیدم.

امرالله صالح: من شخصا روزی که بینی توزیع می‌شد، بینی‌ام را زود گرفتم و محل را ترک کردم، کار واجب داشتم. منتظر ننشستم تا ببینم که کدام نوع بینی به کدام مردم تعلق می‌گیرد. اما براساس فایل صوتی‌ای که در اختیار من قرار دارد، هزاره‌ها هنگام توزیع بینی مصروف دعوا و جنجال بر سر سرک‌های 2.3 کیلومتری، کوچه‌های شهرک شوروا و تبریک‌بادی انتصاب مشاورین استاد دانش بوده‌اند. به‌ همین دلیل کمی دیر رسیدند و خراب‌ترین نوع بینی به این مردم شریف تعلق گرفت. من نه‌تنها از این مردم که از تمام مردم دنیا که از بینی‌شان خوش‌شان نمی‌آید، معذرت می‌خواهم. جدا معذرت می‌خواهم. البته من فایل صوتی‌ام را هیچ‌وقتی نشر نخواهم کرد. باز هم تأکید می‌کنم که فلانی تیم همه ‌نوع بینی دارد الا ثبات.

پتنگ (متخصص اقوام): هزاره‌ها اصلا هنگام توزیع بینی وجود نداشتند. این‌ها چند قرن پیش به افغانستان آمدند و هیچ بینی نداشتند. ما در حق آن‌ها دوستی کردیم و طبق این ضرب‌المثل «دوست آیینه‌ی دوست است» جلو آن‌ها ایستادیم و گفتیم ما دوستان شما هستیم. لطفا خود را در ما تماشا کنید و ببینید چه کم دارید. آن‌ها وقتی متوجه شدند که بینی ندارند، رفتند میان کوه‌ها و دره‌ها و برای خود بینی تراشیدند. خوب یا بد، به خودشان برمی‌گردد.

معصوم استانکزی: نمی‌دانم من آن‌وقت رییس امنیت ملی بودم یا وزیر دفاع، شاید هم رییس شورای عالی صلح بودم، دقیق به یادم نیست؛ اما به‌نظر من هزاره‌ها هنگام توزیع بینی در ولایت زابل به دست داعش اسیر شده بودند. شاید به همین خاطر دیر رسیدند.

یاماماتو: من خودم دیر رسیدم. من از کجا بدانم هزاره‌ها هنگام توزیع بینی کجا بوده‌اند؟ مأموریت ما این است که از هزاره‌ها با همین بینی‌شان حمایت کنیم. ما از تیم ثبات و همگرایی جدا می‌خواهیم در نشست‌های شبانه‌روزی‌شان کاری به بینی هیچ قومی نداشته باشند. حداقل تا زمانی که ما این‌جاییم.

کرزی: به‌خدا شرم است، به‌قرآن شرم است، به‌والله شرم است. اولویت مردم افغانستان صلح است، اول صلح بیاید باد ازو بخیر کل ما یک‌جای شیشته به هزاران سال قبل برمی‌گردیم که در وقت توزیع بینی چه گپ شد و چه گپ نشد. فعلا از همه مردم می‌خواهیم که به دهه هفتاد برنگردند.

اشرف غنی: افغانستان تاریخ پنج‌هزار ساله دارد و نقش بینی در این تاریخ طولانی و درخشان برجسته است. براساس تاریخ، هیچ بینی‌ای از بینی دیگر کم‌تر نیست و هیچ بینی‌ای از بینی دیگر برتر نیست. افغانستان خانه‌ی همه‌ی بینی‌هاست و تمام بینی‌های افغانستان باهم برابرند. ما به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد میان بینی‌های باهم خواهر افغانستان تفرقه بیندازد و خود سر تپه‌ی خیر دماغ ام‌پیشششش کند. ما یک برنامه‌ی جامع برای رشد بینی در سال‌های آینده داریم و انشالا تعالی جزئیات آن از طریق اداره امور در خدمت مردم باهم بینی‌تر افغانستان قرار خواهد گرفت.

ثواب‌الدین مخکش: علی‌خان و جان‌علی خوب کار می‌کنند، حیف که هنگام توزیع بینی دیر رسیده بودند.

شهرداری کابل: ما پلان چندین مرحله‌ی بهسازی دشت برچی را روی دست داریم، به امید خدا مشکلات ترافیکی این ساحه به‌زودی حل خواهد شد و به‌زودی هیچ‌کسی دیر نخواهد رسید.

دادستانی کل: ما از مردم شریف هزاره می‌خواهیم هرچه عاجل یک عریضه رسمی به دادستانی کل جمهوری اسلامی افغانستان تقدیم کنند تا تحقیقات همه‌جانبه در زمینه آغاز شود. لوی سارنوالی یک نهاد مستقل، بی‌طرف و رها می‌باشد و همواره برای شکوفایی افغانستان تحقیقات همه‌جانبه انجام می‌دهد.

عبدالله عبدالله: در پنج سال گذشته هیچ اقدامی در زمینه انجام نشد، عمدی انجام نشد. این‌بار اجازه بدهید که ما در زمینه انشاءالله اقدامات عملی برداشته و اگر خواست خدا باشد، به این معضل رسیدگی به‌موقع انجام. شما دیدید که تقلب در تمام بخش‌ها رخنه. شرم‌آور و نفاق‌افگنانه نه‌بینیم.

استاد خلیلی: ما هنگام توزیع بینی مصروف پیوستن به کاروان پیروز بودیم. فکر کنم پیروزی مهم‌تر از ارتفاع بینی باشد.

حوا علم نورستانی: کاش رای هم مثل بینی بود. شمارشش خیلی آسان بود. چند دانه سطل می‌ماندیم، بینی‌های بلند در یک سطل، بینی‌های پخچ در سطل دیگر. باور کنید ظرف یک هفته مشخص می‌شد که چند سطل بینی بلند داریم و چند سطل بینی پخچ. اما این رای صاحب مرده بسیار جنجالی است.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه