عیسا قلندر
بعد از آنکه رییس جمهور غنی مجبور شد یکی از خطوط سرخ دولت را زرد کند و فرمان آزادی مشروط انس حقانی و دو تروریست دیگر را صادر کرد، نهادها، شخصیتها و مردم واکنشهای جالبی نشان دادند که آنها را شرحه شرحه به شما تقدیم میکنم.
سفارت امریکا در کابل: آگای اشرف گنی یک فرد هوشیار است. ما از اینکه او در کبال آزادی مشروط سه تروریست ریسک کرد استکبال میکنیم. چرا که اگر این ریسک را نمیپذیرفت، به شکل کامپلیت اتومات با ریسک کلانتری روبهرو بود. کار گنی یک اکدام شجاعانه بود.
رییس آیاسآی پاکستان: ما قبلا فکر میکرتاهیدیم که پاگلتر از جلالالدین حقانی و ارجمندانش وجود ندارد. حالا ما از آنها معذرت میخواهیم چرا که در مقابل پاگلهای دیگر که ما در روزهای اخیر ملاقات کردیم، اینها پاک مدنی بهحساب میآیند. پاک-افغان دوستی زندا باد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: ما از آزادی تروریستان نگرانیم. امیدوارم کسی نگرانی ما را غلط تعبیر نکند. کمیسیون مستقل حقوق یک نهاد بیطرف است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: ما از انجام نشدن تبادلهی اسرا (انس حقانی و دو تروریست دیگر با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان) نگرانیم. این نگرانی جز نگرانی هیچ معنای دیگری ندارد. کمیسیون بیطرف حقوق بشر یک نهاد مستقل است.
عبدالله عبدالله چهار روز بعد: انس حقانی آزاد شده؟! بهخدا من در شبکههای اجتماعی دیدم که دوستان از آزادی او نوشته، اما هیچ باور نکردم. فکر میکردم کار مشاورین آقای غنی است که میخواهد با شایعه در فیسبوک مرا آزار بدهد و من شب خواب نروم. طبعا من از آزادی او بیخبر بودم و دوست ندارم خودم را باخبر نشان بدهم، انشاءالله.
روزنامه افغانستان شما: تبادلهی اسرا امر تازهای نیست، در بسیاری از جنگها اتفاق میافتد. خدا را سپاس که این اتفاق بهدست توانمند جلالتمآب اشرف غنی میافتد. اگر احیانا این فرصت به شریک پنجاه-پنجاه حکومت سپرده میشد، دیگر خبری از آزادی مشروط نبود. قراین نشان میدهد که آقای عبدالله عبدالله حتا معنای آزادی مشروط را نمیفهمد. به هر صورت، ما از هر چیزی که دولت افغانستان را در راه رسیدن به صلح کمک کند، استقبال میکنیم.
رحمتالله نبیل: من به یاد دارم که آقای رییسجمهور غنی یک بار در سخنرانیاش گفته بود که در افغانستان تقریبا 20 گروه تروریستی با حکومت و مردم افغانستان میجنگند و آقای غنی شبکه حقانی و طالبان را دو گروه تروریستی جدا از هم تعریف کرده بود. نمیدانم کسی دیگر هم به یادش مانده یا نه. بنابراین آزادی انس حقانی بهخاطر صلح با طالبان نیست، شاید بهخاطر صلح با پاکستان باشد. همچنان گفته میشود که انس حقانی با دو استاد دانشگاه امریکایی تبادله خواهد شد. این میتواند از بنیاد غلط باشد. اگر برای امریکاییها آن دو استاد مهم میبود، امریکا تا حالا ملابرادر و عباس استانکزی و سلیم شاهین را از قطر اختطاف کرده و با آن دو استاد دانشگاه معاوضه میکرد.
امرالله صالح: مردم افغانستان عادت کرده سر هر چیز گپ بزنند. برق نباشد، غالمغالشان میبرآید. مواد خوراکی قیمت شود، فغانشان به آسمان میرسد. سر دوای بیکیفیت، سر نانواییها که از گرام زولههای نان میزنند، سر ترافیک جاده … خلاصه سر هرچیز گپ میزنند. یکبار خو طرف دنیا ببینند. با آزادی سه نفر کجای این دنیا چپه میشود؟ هیچجایش. باور ما این است که رییس صاحب جمهور با برنامهای که دارد، بسیار سنجیده به پیش میرود.
حکمتیار: برادر گرامی آقای حقانی! از آزادی شما که یک گام عملی برای رسیدن به صلح بهشمار میآید، خرسند شدیم. اما بگذار از تجربهی خودم برایت بگویم. از وقتی ما به وعدههای آقای غنی باور کردیم و به کابل وارد شدیم، بسیار وقت میگذرد. حکومت تا کنون به هیچ وعدهاش وفا نکرده. امیدوارم شما مثل ما قربانی وعدههای فریبنده نشوید.
مجلس سنا: قسم به خدا هر بار که یک قدم به صلح نزدیک میشویم، اشک شوق از وطن ما جاری میشود. وطن ما چشم ماست و چشم ما وطن ما.
پارلمان: یک تعداد وکیل صاحبان که تا هنوز یک روز هم قبل از ساعت ده به مجلس نیامده، با این معامله مخالفاند. ما از این وکلا خواهش میکنیم که دست از حماقت و لودگی بکشند ورنه مجبوریم آنها را از مجلس بکشیم.
وکیل منگل: نبیل لالا زیاد «چیر چیر» نکن. بان که ما معامله خوده بکنیم.
والی نامنهاد طالبان در غزنی: از تمام مجاهدین در ولایت غزنی خواهش میشود یک هفته هموطو ناق خوشحال باشند. هرشب خیرات کنند و هر صبح حمام کنند. تسبیحهای را که تازه از عربستان رسیده و به شما توزیع شده، به دست گرفته ذکر الله متعال بگویید.
مماتی سالنگ: از رییس وکیل صاحب و رفقایم در درههای سختسرد سالنگ استدعا میکنم چند انجنیر شرکت برشنا را اختطاف نمایند تا بعداً با بنده تبادله کنند. یک شوربای مرغ مه قرضدارتان.
این در حالیست که تا کنون 28 رهبر قومی، 114 نهاد و جامعهی مدنی، 33 حزب میراثی، شوراهای علما، استاتید دانشگاه و کارشناسان کیلویی واکنش نشان ندادهاند.
