با گذشت ۱۴ روز از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری، دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی، به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور میگوید که حلقاتی در کمیسیون مستقل انتخابات در تبانی با دستهی انتخاباتی «دولتساز»، به رهبری رییسجمهور غنی دست به تقلب سازمانیافته میزنند.
اسدالله سعادتی، معاون دوم دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی دیروز (شنبه، ۲۰ میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت: «کمیسیون یا حداقل حلقات و دستههایی در داخل کمیسیون در تبانی با تیم ارگ (دولتساز) تلاش میکنند که یک تقلب سیستماتیک را سازماندهی کند.» به گفتهی آقای سعادتی، بهرغم درخواستیهای مکرر این دستهی انتخاباتی، کمیسیون انتخابات اما پیوسته تلاش به انحرافکشاندن روند انتخابات را دارد.
او تأکید کرد که کمیسیون انتخابات در هماهنگی با دستهی انتخاباتی دولتساز در تلاش شاملکردن آرای باطل، سیاه، تقلبی و بیومتریکنشده در سیستم مرکز ملی جمعبندی نتایج (Data Entry) است. معاون دوم دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی افزود که اعضای این دستهی انتخاباتی دو روز پیش (پنجشنبه، ۱۸ میزان) متوجه این اقدام کمیسیون انتخابات شده بودهاند.
آقای سعادتی، این اقدام در کمیسیون انتخابات را «ناکام» خوانده، توضیح داد: «ما پیش از این گفته بودیم که اصل و معیار برای درستی آرا و نادرستی آن بیومتریک است. این یک اجماع ملی و بینالمللی میباشد. تمامی قوانین، طرزالعملها و لوایح کمیسیون و توافقات قبل از انتخابات میان نمایندگان نامزدان و میان احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات و شرکت درملوک، مبیّن این واقعیت است که هیچ رأیی بدون بیومتریک قابل پذیرش نیست و آن رأی نیز باطل است و قابل محاسبه نمیباشد.»
از سویی هم، او بهصورت تلویحی به دستهی انتخاباتی دولتساز اشاره کرده، گفت که این دسته تلاش میکند که از طریق استخدام هکرها سیستم مرکز ملی جمعبندی نتایج را مورد حمله قرار داده و در آن تغییرات بیاورد. به گفتهی او، تعدادی از افراد در کمیسیون نیز آنان را همکاری میکنند.

با این وجود، معاون دوم دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی از کمیسیونهای انتخاباتی خواست که روند شاملکردن آرای بیومتریکنشده را در سیستم مرکز ملی جمعبندی نتایج، متوقف کرده و براساس قوانین نافذهی کشور، بیطرفی و استقلالیت خود را حفظ کند. در صورت تأکید این کمیسیون مبنی بر خودداری از این اقدام به گفتهی او، به معنی دخیلبودن خود این کمیسیونها در این «تقلب» میباشد.
اسدالله سعادتی به کمیسیونهای انتخاباتی هشدار داد که این دستهی انتخاباتی در مقابل عمل خودداری کمیسیونهای انتخاباتی از شاملکردن آری بدون بیومتریک در سیستم مرکز ملی جمعبندی نتایج، با تمام قوت میایستد. کمیسیون مستقل انتخابات اما، در اعلامیهای گفته است که روند ثبت فورم نتایج در مرکز ملی جمعبندی آغاز و تا کنون بیشتر از ۱۴ هزار فورم داخل سیستم شده است.
پیش از این شماری از نامزدان دیگر انتخابات ریاستجمهوری و نهادهای جامعهی مدنی ناظر بر روند انتخاباتی گفته بودند که کمیسیونهای انتخاباتی در روند کارشان با فشارهای سیاسی مواجهاند. بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هشدار داده بود که دوام این فشارها، تأثیر منفی در روند کاری کمیسیونهای انتخاباتی دارد و ممکن تصمیم نهایی اعضای آنها قربانی این فشار سیاسی شود. فرامرز تمنا از نامزدان انتخابات ریاستجمهوری اما با نامگرفتن از حبیبالرحمان ننگ، رییس دبیرخانهی کمیسوین انتخابات، گفته بود که این مسئول کمیسیون، به نفع دستهی انتخاباتی دولتساز جهتگیری دارد.
کمیسیون مستقل انتخابات این گفتهها را رد کرده، گفته بود که این نهاد زیر فشار هیچ کسی نیست و با استقلالیت و شفافیت کامل کار خود را به پیش میبرد.
«سقف آرای ارایهشده غلط است»
معاون دوم دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی در کنفرانس خبری دیروز این دسته، همچنان گفت که رقم ارایهشده از رأیدهندگان توسط کمیسیون مستقل انتخابات غیرواقعی و اشتباه است. به گفتهی آقای سعادتی، آمار اریهشده، نتیجهی آرای خیالی (تقلبی) و بیومتریکشده میباشد.
براساس آخرین آمار کمیسیون مستقل انتخابات، دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ نفر در انتخابات ریاستجمهوری رأی دادهاند. آقای سعادتی اما تأکید کرد که این آمار، آمار غلط از رقم رأیدهندگان است که در «هماهنگی با والیان و ستادهای دستههای انتخاباتی دولتساز» افزایش یافته است. به گفتهی او، میزان اشتراک مردم به مراتب پایینتر از این ارقام بوده است.
معاون دوم ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی در خطاب به کمیسیونهای انتخاباتی کشور گفت که سقف رأیدهندگان در کشور باید براساس آرای بیومتریکشده اعلام شود.
پیش از این نهاد نظارتی تیفا نیز در گزارشی از میزان اشتراک رأیدهندگان در روز انتخابات اعلام کرده بود که میزان اشتراککنندگان به مراتب پایینتر از رقمی است که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است. براساس گزارش این نهاد، نزدیک به دو میلیون نفر رأیدهنده در انتخابات ریاستجمهوری شرکت کرده بودهاند که از این جمع، ۲۱ درصد آن را زنان تشکیل میدهند.
پیش از آن رحمتالله نبیل از نامزدان انتخابات ریاستجمهوری نیز گفته بود که رقم اشتراککنندگان به ۱.۵ تا دو میلیون رأیدهنده در انتخابات میرسیده است. اما فرامرز تمنا گفته بود که از رقم مجموعی حدود ۲.۷ میلیون رأیدهندهای که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است، در صورت تصفیه یک میلیون آن باطل خواهد شد.
اسدالله سعادتی در بخشی از صحبتهایش گفت که انتخابات به دور دوم نمیرود و دستهی انتخاباتی آنان در پی تشکیل حکومت «ثبات و همگرایی» میباشد.
پیش از این عبدالله عبدالله دو روز پس از برگزاری انتخابات نیز اعلام کرده بود که تیمش برندهی دور نخست این انتخابات است و حکومت آینده را تشکیل خواهد داد. او گفته بود: «ما با رأی بلند آمدیم. ما در یکیدو روز گذشته مشغول بررسی نتایج از ولایات کشور بودیم و به این نتیجه رسیدیم که رأی بلند داریم.» رهبر دستهی انتخاباتی ثبات و همگرایی افزوده بود که رأی این تیم با رسیدگی به تقلبات احتمالی در روند رأیگیری و ابطال این آرا، بلندتر خواهد شد.
پیش از آن دستهی انتخاباتی دولتساز نیز اعلام کرده بود که برندهی این انتخابات میباشد.
در پی این گفتهها جامعهی جهانی، کمیسیون انتخابات و نهادهای ناظر بر روند انتخاباتی از نامزدان انتخابات ریاستجمهوری کشور خواستند که از پیشداوری و اعلام پیروزی در انتخابات خودداری کرده و منتظر اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون باشند.
