دو تن از نامزدهای پیشتاز در انتخابات ریاستجمهوری سال 1398 شمسی به بامیان رفتند و به یک درخت خشک در منطقهی سرخقول ادای احترام نمودند. داکتر عبدالله عبدالله و داکتر محمداشرف غنی خطاب به درخت مذکور سخنانی ایراد کردند که تا کنون هیچ بشری در برابر هیچ درختی ایراد نکرده است.
داکتر اشرف غنی:
«در زمان حضرت صلو و صلی و صلا و صلم درختهای حجاز یکی از پی دیگری خشک میشدند و میافتادند. یارانشان گفتند درختها خشک میشوند چه کار کنیم. گفتند یک درخت در ملک بامیه، عفو میخواهیم بامیان، هست که از زمان حضرت عیسا کلیم الله در آنجا ایستاد هست و خشک شده ولی غیرت دارد، عزت دارد، صلابت دارد. و آن همین درخت بود که حالا من در حضورشان ایستاد هستم. من به حیث سرقومندان اعلای قوای مسلح به این درخت باعزت خود میگویم: تو پدر من هستی. استاد دانش را هم پدرش هستی.
برادران و خواهران محترم،
شما شاهد هستید که تا وقتی که من رییس جمهور نشده بودم، این درخت خشک، که پدر من و شماست، هیچ میوه نداشت. حالا ببینید که میوهاش به لاریها صادر میشود. همین دیروز صالح صاحب به من اطلاع داد که میوههای این پدر عزیز ما دهلیز هوایی را بند انداخته. بامیان را میوهدانی افغانستان ساختیم. پلان بعدی ما، بعد از انتخابات، این است که بخیر طبقهی دوم شهر بامیان را به پایهی تکمیل برسانیم که انشاءالله به جای یک شهر دو شهر داشته باشید. استاد دانش امروز به والی دایکندی هدایت داده که یک عکس از این درخت تاریخی بامیان و یک عکس از شهید وحدت ملی در تذکره الکترونیکی شما چاپ شود. و نحمده و نصلی و صلو و صلی و سلم یاشارسین افغانستان، تل به وی دا هیواد».
داکتر عبدالله:
«مردم با عزت و سربلند و مجاهد بامیان السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
امروز در حضور این درخت مقدس که متاسفانه از بیتوجهی نفرک خشک شده قرار داریم. چرا بزرگان ما خشک میشوند؟ چرا این درخت پیر ما متاسفانه به این وضعیت که شما همه شاهد هستید که اگر ما بهخاطر مصالح علیای کشور از حق خود نمیگذشتیم، میبینید که به هزاران از این قسم درختان سرفراز ما در گوشه گوشهی افغانستان به این وضع هستند و وقتی که از جنابشان سوال کنی که آیا از درختهای بامیان خبر داری، باز طوری که خودتان دیدید فرار. انشاءالله دیگر مردم بیدار ما آگاه شده و همان قسمی که استاد خلیلی دیروز در سخنرانی خود گفتند و ما امروز استاد محقق را با خود داریم وطن بیشتر از این تحمل قربانیها را ندارد و اگر خواست خداوند و حمایت شما مردم عزیز بامیان بود، ما قسمی که به جنرال صاحب عبدالرشید دوستم گفتیم و جناب سعادتی همین لحظه در کنار ماست و از هر گوشه و کنار کشور بزرگان و موسفیدان وقومندانهای جهادی به تیم ثبات و همگرایی میپیوندند. خواست شما خواست ماست و این طور خدای نخواسته تعبیر نشود که رییس اجراییه چرا دیروز که تیم دیگر اینجا بود خدای نخواسته تعبیر شود که ما دیر آمدیم. قلبهای ما انشاءالله نزدیک است و قسمی که تشریح کردم برنامههای جامع و خوب و مکمل داریم که این مردم شریف باز برای پنج سال به او تیم دیگر که هیچ کار نمیکند و وعدهی ما همین است که همه با هم کشور را از بحران نجات داده و مسالهی برق که در جنبش روشنایی مطرح شد حق مسلم شما مردم بود که متاسفانه در آن زمان بهخاطر ملحوظات. ما متعهد به آبادی بامیان و قسمی که در همین مسیر میدان هوایی امروز استاد خلیلی و دوستان دیگر هم بودند که اشاره کردیم که بامیان ظرفیت دارد و انشاءالله حل میشود. زنده باد افغانستان. زنده باد مردم شریف بامیان».
