دفتر بازرس ویژهی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرده است که تلفات نیروهای مسلح افغانستان در سال جاری میلادی به بلندترین حد خود رسیده است. این دفتر با نشر گزارشی گفته است که شمار تلفات نیروهای مسلح افغانستان در ده ماه گذشته به 5523 کشته و 9665 زخمی رسیده است، در حالیکه این رقم در کل سال گذشتهی میلادی پنج هزار کشته و 15 هزار زخمی بوده است. این ارقام نشان میدهند که شمار تلفات نیروهای مسلح کشور در مقایسه با سال گذشته نُه درصد افزایش یافته است.
افزایش رقم تلفات نیروهای مسلح کشور بهدلیل افزایش دامنهی جنگ در کشور میباشد. در این اواخر قلمرو جنگ در کشور بهشکل بیسابقهیی افزایش پیدا کرده و فشار اصلی این جنگ را نیروهای امنیتی کشور به دوش میکشند. این نیروها مجبوراند در چندین جبهه علیه تروریستان و دشمنان مردم افغانستان برزمند. رقم بالای قربانیان نیروهای امنیتی نشانهی آن است که آنان با پایمردی تمام در برابر دشمنان این مرز و بوم میجنگند و برای دفاع از عزت، استقلال و تمامیتارضی این کشور از جان خود مایه میگذارند.
نیروهای مسلح کشور در حالی متحمل این قربانی بزرگ میشوند که رهبران سیاسی و سران حکومت برای دستیابی به منافع شخصیشان درگیر نزاع و اختلافات عمیق میباشند. اختلافات بر سر تقسیم قدرت، نیروهای مسلح کشور را بهشدت متاثر ساخته است. آنان در این نبرد مبهم از یکطرف انگیزهی خود را برای دفاع از نظام از دست میدهند، از طرف دیگر بهدلیل سوءمدیریت مجبوراند شرایط سختی را در جبهات جنگ متحمل شوند. نزاع برای تقسیم قدرت در کابل، باعث فراموشی سربازان در جبهات جنگ شده و این نیروها نهتنها از حمایتهای معنوی و تخنیکی برخوردار نیستند، بلکه در بسا موارد به غذا و آب آشامیدنی کافی، مهمات، سوخت وسایط، لباس و دیگر امکانات مورد نیاز نیز دسترسی ندارند. از طرف دیگر تعریف مبهم از دشمن و حضور آنان در لایههای تصمیمگیری سیاسی، این نیروها را درگیر جنگی کرده است که امیدی برای پایان آن متصور نیست. ظهور گروههای متعدد تروریستی و بازشدن جبهات جدید جنگ، سربازان را درگیر جنگی بیامان درکشور کرده است. آنان نمیدانند دقیقاً درگیر جنگ با چه گروههایی میباشند و پایان این جنگ کی خواهد بود.
روند بالای تلفات نیروهای امنیتی کشور از سالهای پیش آغاز شده بود. طی چند سال اخیر، مخصوصا پس از شکلگیری حکومت وحدت ملی، آمار تلفات نظامیان همواره بالا بوده است. طی سالهای اخیر شمار قابل توجهی از سربازان ارتش و پولیس یا از بین رفتهاند و یا هم بهدلیل جراحات عمیق از فعالیت در این دستگاهها باز ماندهاند. از طرف دیگر، فرار سربازان از وظیفه نیز بالا است و تعداد قابل توجهی از سربازان پولیس و ارتش بهدلایل مختلف جبهات جنگ را ترک میکنند. تاکنون روند جلبوجذب افراد جدید به ارتش و پولیس تا حدودی خسارات و کاستیهای دستگاههای امنیتی را جبران میکرد، اما اکنون این روند نیز با مشکلات جدی مواجه شده است. تنشهای سیاسی، افزایش شکاف میان دولت و مردم، تقویت گروههای مخالف مسلح دولت و ظهور جبهات جدید جنگ، تمایل افراد به پیوستن در صفوف نیروهای امنیتی را از بین برده است. این روند میتواند برای آیندهی افغانستان خطرناک باشد. در حالیکه شمار جلبوجذب افراد جدید به ساختارهای امنیتی محدود است، آمار بالای تلفات نظامیان میتواند به فروپاشی ساختارهای امنیتی در کشور منجر شود. دولت افغانستان بهرغم تلاشهای زیاد، هنوز نتوانسته است رقم نیروهای امنیتی کشور را به 360 هزار نفر که از سالها قبل تعیین شده بود، برساند. اکنون با افزایش تلفات نیروهای امنیتی و کاهش جلبوجذب افراد جدید، این نگرانی وجود دارد که شمار سربازان کشور روزبهروز کمتر شده و دولت جاگزین جدیدی برای آنان پیدا نتواند. با توجه به افزایش ناامنیها و گسترش جبهات جنگ، کمبود در شمار سربازان بر وضعیت جنگ اثر خواهد کرد و معادله را به نفع دشمنان رقم خواهد زد.
فشار سنگین جنگ بر روی شانههای نیروهای امنیتی
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
