همزمان با تشدید حملات گروه طالبان در کشور، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد میگوید که تصرف قدرت از طریق نظامی باعث انزوای کامل افغانستان میشود.
آقای گوترش که روز گذشته (جمعه، ۲۲ اسد) در مقر سازمان ملل متحد صحبت میکرد، همچنین گفته که تصرف قدرت از طریق زور یک رویکرد بازنده است و سبب طولانیشدن جنگ در افغانستان میشود.
به گفتهی او، افغانستان هماکنون از کنترل خارج شده است و در آستانهی یک فصل ناامید و آشفته قرار دارد. دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرده است که تنها در یک ماه اخیر در این کشور، یکهزار غیرنظامی در جریان درگیریها کشته و زخمی شدهاند.
همچنین او گفته است که دستکم ۲۴۱ هزار نفر تاکنون به دلیل جنگ مجبور به ترک خانههایشان شدهاند.
آنتونیو گوترش افزوده است که در جریان درگیریها میان جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان، آسیبهای زیادی به غیرنظامیان وارد شده است. او تأکید کرده است که در این کشور، مواد غذایی و دارو در حال تمامشدن است. همچنین به گفتهی او، جادهها، پلها، شفاخانهها، مکتبها و دیگر زیرساختها در حال تخریب است.
آقای گوترش ادامهی جنگ در افغانستان را بهمعنای ادامهی کشتار غیرنظامیان خوانده و از طرفهای درگیر در جنگ خواسته است تا به تلفات سنگین درگیریها و تأثیر مخرب آن بر غیرنظامیان توجه کنند.
او تأکید کرده است که حملات بر غیرنظامیان نقض جدی حقوق بشردوستانهی بینالمللی است و جنایت جنگی محسوب میشود.
از سویی هم، دبیرکل سازمان ملل متحد به وضع محدودیت توسط طالبان در مناطق تحت تسلطشان اشاره کرده و گفته است که وضع محدودیت بر مردم و بهویژه زنان و خبرنگاران نگرانکننده است.
این درحالی است که جنگجویان گروه طالبان به حملاتش در کشور شدت بخشیده است. این گروه در بیش از سه ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ ولسوالی را تصرف کردهاند. همچنین در هشت روز گذشته، مراکز ۱۸ ولایت بهدست این گروه افتاده است.
