تلاشی شب‌هنگام خانه‌ها برای بازداشت علی‌پور

باشندگان محل از تلاشی شبانه‌ی خانه‌های‌شان توسط ارتش ناراض‌اند

لطف‌علی سلطانی
لطف‌علی سلطانی
لطف‌علی سلطانی متولد 1374 خورشیدی و فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل است. او از ثور 1396 تا کنون در روزنامه اطلاعات روز به عنوان گزارشگر کار...

منابع محلی در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدان وردک می‌گویند که نیروهای اعزامی ارتش به این ولسوالی از سه‌شنبه‌شب به این سو (سوم حمل سال ۱۴۰۰) به‌منظور بازداشت عبدالغنی علی‌پور، فرمانده محلی و افرادش دست به تلاشی خانه‌ها زده‌اند. به گفته‌ی این منابع، نیروهای ارتش از ناوقت شب سه‌شنبه به این سو شماری از خانه‌ها را بدون حضور نماینده‌ای از مردم محل و یا جواز قانونی، تلاشی کرده‌اند و باعث ایجاد فضای رعب وحشت در منطقه شده‌اند.

ارباب حشمت، ۶۲ ساله از بزرگان منطقه‌ی «سیاه بوته» مربوط مرکز ولسوالی حصه اول در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که سه‌شنبه‌شب، هنگامی که او و فامیلش همه در خواب بودند، نیروهای ارتش «با خشونت» دروازه را تک تک کرده و سپس وارد خانه‌ی او شده‌اند.

او گفت: «ساعت ۱:۳۰ شب بود که دروازه‌ی ما را بسیار محکم تک تک کردند. بدون این‌که بگویند که تلاشی می‌کنند و نفر اردو هستند، به من دستور دادند که بیرون شوم. من بیرون شدم. مرا تلاشی کردند. باز در خانه درامدند خانه را تلاشی کردند. بیرون که برآمد متوجه شدم که بعضی خانه‌های دیگر را در قریه هم تلاشی می‌کنند. وحشت برای مردم ایجاد کردند.»

شماری از باشندگان روستاهای اطراف ولسوالی حصه اول می‌گویند که تلاشی خانه‌به‌خانه مردم را به وحشت انداخته و خیلی‌ها مجبور به ترک منطقه شده‌اند.

روستای «سیاه بوته» در ولسوالی حصه اول بهسود – عکس از شبکه‌های اجتماعی
روستای «سیاه بوته» در ولسوالی حصه اول بهسود – عکس از شبکه‌های اجتماعی

عبدالله، یکی دیگر از باشندگان روستای «لنگر» در صحبت تلفنی با روزنامه اطلاعات روز گفت که قبل از ظهر امروز (چهارشنبه، چهارم حمل) بیش از ۳۰ تانک قوای مسلح به‌سوی روستایی موسوم به «ناله سنگ» از مربوطات مرکز ولسوالی حرکت کرده و می‌روند که حدود ۱۰ خانه‌ای را که در آن‌جا هست تلاشی کنند. به گفته‌ی عبدالله، دو شبانه روز است که تلاشی خانه‌به‌خانه به‌منظور بازداشت افراد علی‌پور و افرادش در شماری از روستاهای ولسوالی حصه اول بهسود آغاز شده است. او گفت: «دولت خیلی وحشت راه انداخته. مردم می‌ترسند که شبانه نظام بیایند به خانه‌های مردم و تلاشی کنند. از همین خاطر اکثر تصمیم دارند کوچ کنند.»

از دهم دلو که بر تجمع معترضان در ولسوالی حصه اول بهسود گلوله‌باری شد، بر مرکز ولسوالی و روستاهای اطراف آن جو نظامی و جنگی حاکم شده است. برای حدود یک ماه نیروهای دولتی مستقر در ولسوالی که به رهبری الله داد فدایی رفته بودند، توسط نیروهای موسوم به جبهه‌ی مقاومت محاصره بودند. به گفته‌ی باشندگان محل در این یک ماه، چندین بار میان دو طرف درگیری شد و در نتیجه شماری از دو طرف کشته و زخمی شدند. در این مدت مردم از روستاهای اطراف ولسوالی بیجا شدند.

پس از سقوط چرخبال ارتش در ۲۷ حوت و به دنبال آن اعزام نیروهای ارتش، علی پور و افرادش از ساحه متواری شده‌اند. حالا نیروهای اعزامی در روستاهای اطراف ولسوالی خانه تلاشی راه انداخته و به دنبال علی پور و افرادش می‌گردند.

وزارت دولت امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که برای حدود ۲۰۰۰ خانوار در ولسوالی حصه اول بهسود بسته‌های مواد اولیه در نظر گرفته شده است. احمد تمیم عظیمی، سخن‌گوی این وزارت به روزنامه اطلاعات روز گفت که به دلیل این که شبکه‌های مخابراتی در آنجا درست کار نمی‌کند و تماس با ولسوال برقرار نمی‌شود هنوز آمار دقیقی از بیجاشدگان وجود ندارد، اما این وزارت برای ۲۰۰۰ خانواده کمک در نظر گرفته است.

او گفت که دیروز برای حدود ۱۵۰ خانواده مواد اولیه غذایی مثل آرد، برنج و روغن توزیع شده است. عبدالله، باشنده‌ی محل هم تأیید می‌کند که دیروز بسته‌های کمکی به شماری از مردم توزیع شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که روز گذشته برای حدود 150 خانواده در ولسوالی حصه اول بهسود کمک توزیع شده است – عکس از فیسبوک وزارت دفاع
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که روز گذشته برای حدود ۱۵۰ خانواده در ولسوالی حصه اول بهسود کمک توزیع شده است – عکس از فیسبوک وزارت دفاع

اما به گفته‌ی عبدالله خود نیروهای دولتی با راه اندازی تلاشی خانه به خانه باعث شده‌اند که به شمار بیجاشدگان اضافه شود: «هوا سرد است. مردم وقتی می‌شنوند قوه رفته است برای تلاشی در یک روستا، روستای مجاور دست به کوچ می زنند.»

حسین علی بلیغ، عضو شورای ولایتی میدان وردک هم تأیید می‌کند نیروهای دولتی در ساحه دست به تلاشی خانه به خانه زده‌اند و تا کنون چندین روستا را بازرسی کرده‌اند. او در صحبت تلفنی با روزنامه اطلاعات روز گفت مردم از بازرسی‌های که در جریان روز انجام شده است شکایتی نداشتند اما بازرسی شب‌هنگام مردم را خشمگین و اذیت کرده است : «با موکلین خود که به تماس شدیم، گفتند که دیروز عصر نیروهای دولتی در یک منطقه در اطراف ولسوالی رفته بودند و اعضای خانواده‌ها را از خانه بیرون کردند، موبایل های‌شان را گرفتند و خانه‌ها را بررسی کردند. از این کار مردم ناراض نبودند. اما مواردی هم بوده که نیروهای دولتی ناوقت شب برای بررسی به خانه‌های مردم رفته. این شیوه‌ی تلاشی برای مردم قابل قبول نبوده است.»

آقای بلیغ می‌افزاید وقتی او با مسئول عملیات به تماس شده و در مورد بازرسی شب‌هنگام خانه‌ها توسط دسته‌های نیروهای دولتی پرسیده، مسئول عملیات گفته که او چنان دستوری نداده و نیروها بدون هماهنگی این کار را انجام داده‌اند.

عبدالرحمان طارق، والی میدان وردک اما تلاشی خانه‌به‌خانه را رد می‌کند و می‌گوید نیروهای امنیتی صرف مناطق و جاهایی را تلاشی می‌کنند که از آنجا احساس خطر کنند. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت: «به اطمینان گفته می‌توانم که تلاشی خانه به خانه نیست. فقط محلاتی تلاشی می‌شود که نیروهای امنیتی از آن ساحه احساس خطر می‌کنند، یا از آنجا اطلاعات به دست می‌آید یا از آنجا فیری چیزی صورت می‌گیرد. در غیر آن تلاشی خانه به خانه انجام نمی‌شود.»

یک فروند چرخ‌بال ارتش در تاریخ ۲۷ حوت در ولسوالی بهسود میدان‌ وردک سقوط کرد. فردای آن روز وزارت دفاع خبر سقوط این چرخبال را بی‌آن‌که آن را به گروهی نسبت دهد، منتشر کرد. دو روز پس از سقوط چرخبال، عبدالغنی علی‌پور اعلام کرد که این چرخبال به جنگ آمده بود و افراد او آن را ساقط کرده‌اند. در روز سوم پس از سقوط مقام‌های حکومتی از رییس جمهور غنی گرفته تا سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله و فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند از انتقام سخت سخن گفتند و نیروهای ارتش و پولیس به محل اعزام شد.

هرچند شمار دقیق نیروهای اعزامی به بهسود معلوم نیست، اما باشندگان محل می‌گویند که بیش از صد تانک و حدود یک هزار سرباز متشکل از قطعات خاص پولیس، کماندو، ارتش، نظم عامه و قطعه خاص امنیتی ملی در بهسود مستقر هستند.

وزارت دفاع ملی دو روز قبل اعلام کرد که قرارگاه علی‌پور از سوی نیروهای دولتی تصرف و در این حمله و ۱۲ تن از افراد وابسته به علی‌پور کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند. این وزارت همچنان اعلام کرد که در این عملیات مقداری مهمات هم از این ساحه کشف شده است.

اما منابع محلی می‌گویند مکانی را که نیروهای دولتی هدف قرار داده، پیش از آن‌که علی‌پور از آن به‌عنوان پایگاه استفاده کند، مقر یک مؤسسه‌ی خدماتی به نام «مدیرا» بود و سپس به مرکز آموزشی تبدیل شد. آنان می‌گویند که این مکان همزمان هم مرکز آموزشی بود و هم مکانی بود برای دیدارهای مردمی فرمانده علی پور.

نمای از قرارگاه علی‌پور در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود که به گفته‌ی وزارت دفاع حالا تخریب شده است – عکس از فیسبوک وزارت دفاع
نمای از قرارگاه علی‌پور در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود که به گفته‌ی وزارت دفاع حالا تخریب شده است – عکس از فیسبوک وزارت دفاع

از سه روز به این سو که این نیروها در بهسود مستقر شده‌اند، هیچ درگیری میان دو طرف رخ نداده است. علی‌پور و نیروهایش در ساحه حضور ندارند و نیروهای دولتی برای یافتن او و افرادش روستا به روستا بازرسی خانه به خانه را شروع کرده‌اند اما هنوز موفق به بازداشت فرمانده علی‌پور نشده است.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه