اطلاعات روز: شماری از فعالان مدنی و باشندگان هرات در واکنش به ادعاهای شهروندان افغان مبنی بر شکنجه و انداختن آنان در رودخانهی هریرود از سوی مرزبانان ایرانی، در مقابل ساختمان ولایت هرات دست به تجمع اعتراضی زدهاند.
حلیمه پژواک، برگزارکنندهی این تجمع اعتراضی امروز (سهشنبه، ۱۶ ثور) به روزنامه اطلاعات روز میگوید که بارها نیروهای ایرانی اقدام به کشتار و لتوکوب شهروندان افغان کردهاند و حکومت افغانستان باید در مقابل این اقدامات سکوت نکند.
خانم پژواک میافزاید که غرقکردن و شلیک کردن به مهاجرین افغان از سوی مرزبانان ایرانی جنایت و کار خلاف ارزشهای انسانی است.
مبین ثاقب، یکی دیگر از معترضان از حکومت مرکزی مخصوصاً وزارت خارجه میخواهد که ادعاها در مورد کشتهشدن شهروندان کشور توسط مرزبانان ایرانی را به گونهی همهجانبه بررسی کند.
آقای ثاقب گفت: «کشتار هموطنان ما در مرز مشترک میان افغانستان ایران برای اولینبار و آخرین بار نیست که توسط ایرانیها اتفاق میافتاد. این اقدام مرزبانان ایرانی خشونت علیه بشریت و انسانیت شمرده میشود.»
در همین حال، سید عبدالوحید قتالی، والی هرات میگوید که از سه روز به اینسو، یک تیم مصروف تحقیق در مورد رویداد غرق شدن شهروندان افغانان در رودخانهی هریرود است.
آقای قتالی میافزاید: «وزارت امور خارجه تا فردا نتایج اولیه گزارشهای خود را از محل استخراج کرده و به مقامهای عالی ریاستجمهوری میرساند و تاکنون دو گزارش به ریاستجمهوری فرستاده شده است.»
این در حالی است که شماری از شهروندان کشور که بهگونهی قاچاقی از دهانه ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، مدعی هستند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفتهی آنان، بیش از بیست نفر در آب غرق شدهاند.
