آش و آشپزهای انتخابات | طنز

اطلاعات روز

عیسا قلندر

از روزی که کمیسیون مستقل انتخابات آمار ثبت‌نام رای‌دهندگان را ۹ میلیون اعلام کرد و به تعقیبش باز اعلام کرد که یازده میلیون برگه‌ی رای‌دهی برای احتیاط چاپ کرده، خوشحالی‌ها و شادمانی‌ها آغاز شد. تعدادی گفتند که در این انتخابات چنان آشی بپزیم که زورگویان دهه هفتاد بیش‌تر از بازماندگان جنگ درد بکشند. تعدادی هم گفتند که این بار به هیچ متقلب و مُتَتَلِخ (تلخ‌کننده‌ی آش) اجازه نخواهند داد آرزوی مردم افغانستان را که یک آش قابل قبول برای همه باشد با نمک تقلب و مصالح زور خراب کند. این تعداد در اخیر علاوه کردند که انشاءالله و به یاری خدا.

انتخابات با هزار اما و اگرش و در حالی برگزار شد که یک ‌تعداد لیست اعضای خانواده و نزدیکان قبیله‌اش را برای تشکیل حکومت موقت ترتیب می‌کردند. از آن 9 میلیون ثبت‌نامی که کمیسیون قبلا خبر داده بود، تا کنون فقط خبر اعمال یا استفاده‌ی حدود دوونیم میلیون رای ناخالص گزارش شده. ناخالص از این خاطر که در بعضی ولایات مردم رای خویش را به صندوق نینداخته‌اند، بلکه چند آدم خیرخواهِ فلان‌زاده‌ی فلان‌خورده‌ی منافق به‌جای مردم صندوق‌ها را پر کرده‌اند. حالا همین مسأله باعث شده که آشپزهای بسیاری آستین بالا بزنند و کف‌گیر ته دیگ انتخابات بشورانند و مرچ و مصالح دلخواه خویش را درون دیگ انداخته و آش به ذوق خود بپزند. ما چند نسخه‌ی مشهور این آشپزی را با شما شریک می‌کنیم.

یوناما: ما از انتخابات شفاف، آرای پاک، اراده‌ی مردم و نتیجه‌ی مشروع حمایت می‌کنیم. معنای واضح انتخابات این است که بگذاریم کسی به ریاست‌جمهوری برسد که اکثریت مردم به او رای داده. حتا اگر این شخص یک بی‌تربیت تمام‌عیار باشد. ما مسایل قومی و زبانی شما را می‌فهمیم و در چند صد سال اخیر از نزدیک شاهد خراب‌کاری و رذالت شما بوده‌ایم. سر تان بد نخورد چون منظور ما همه مردم نیست، منظور ما همین زورمندان نفهم و مافیای زندگانی‌اند. اگر زور دارید جلو ماین‌گذاری‌های پلچک و مکتب و مسجد را بگیرید.

کمیسیون انتخابات: خدایی فشار بالاست. از هر طرف زیر فشاریم. به قرآن اگر این‌قدر فشار سر ترمپ می‌آمد وقت میلانیا را طلاق داده بود و ایوانکا را به شوی. اما آفرین به طاقت ما که تا هنوز تاب آورده‌ایم. فعلا تصمیم داریم آرای بیومتریک‌ناشده را حساب نکنیم.

فضل‌هادی مسلمیار: از دوستان خبر شدیم که کمیسیون آرای بیومتریک‌ناشده را حساب نمی‌کند. سر پدرشان حساب می‌کنیم. برای ما می‌گوید از عقل خود کار بگیرید، نه از زورتان. اما ما بالا خدا و پایین چند مثقال زور داریم، از آن اگر حالا استفاده نکنیم، چه وقت استفاده کنیم؟ یک دفعه اگر حکومت خدای نکرده از دست رفیقای ما خطا بخورد، باز او وقت کسی نمی‌گوید که مسلمیار خلاف‌های بیومتریک‌ناشده کرده، خلاف‌هایش حساب نمی‌شود؛ هزار شاهد پیدا می‌شود، باز او وقت زور ما هم به‌درد نخواد خورد.

تره‌خیل: ما الحمدلله مسلمان هستیم، ما بیومتریک را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما فقط و فقط همو کاغذای را به رسمیت می‌شناسیم که خود ما پر کردیم. ما کسی را که مخالف ما باشد یا گپ ما را نشنود، در داخل ارگ لگدکوبش کردیم، باز کمیسیون خو بیخی نزدیک ما است. ایتو بزنیم که از این‌جا تا نورستان روده باد شود. اعصاب ما را خراب نکنید که به الله قسم هم سر دستگاه‌های‌تان تشناب می‌کنیم هم سر آرای بیومتریک‌شده‌ی‌تان.

ثبات و همگرایی: ما تا فی‌الحال کدام بی‌سوری شرم‌آور از سوی کمیسیون انتخابات ندیده‌ایم، توقع ما این است که تا آخر نبینیم. آن نورستانی که زد آبروی انتخابات و عدالت و شفافیت را برد، ببینیم این نورستانی چه می‌کند. آیا یک بار دیگر وطن را به‌دست کسانی می‌دهد که به مردم وعده‌ی آش می‌دهند، اما حتا دوغ مردم را هم دزدی می‌کنند؟

دولت‌ساز: ما سر وعده خود ایستاد هستیم. همان‌طور که گفتیم با زورگویان معامله نمی‌کنیم، نمی‌کنیم دیگر. اما اگر زورگویان خودشان با ما معامله می‌کنند، ای دیگه تقصیر ما نیست. بروید از زورگویان بپرسید که چرا تیم دولت‌ساز تیم محبوب‌شان شده، آیا به‌خاطر برنامه‌های جامع ماست یا به‌خاطر کدام چیز دیگر؟ کمیسیون‌های انتخاباتی خودشان می‌فهمند که با آرای بیومتریک‌نشده چه کار کنند. طفل نیستند که یک موضوع کوچک را بار بار برای‌شان تکرار کنیم. اما همان‌طور که در گذشته گفته‌ایم تیم دولت‌ساز از حوصله‌ی سرشار برخوردار است، بازهم با حوصله اعلام می‌کنیم که ما با آرای بیومتریک‌نشده کدام مشکلی نداریم. ما تلاش می‌کنیم از کوچک‌ترین فرصت، بزرگ‌ترین استفاده را ببریم.

نهادهای ناظر: ما توقع تقلب را داشتیم، اما نه به این اندازه. شصت‌وچند نوع تقلب را کشف کرده‌ایم و ده‌ها نوع دیگرش چنان تخنیکی و حساب شده است که هنوز موفق به کشف آن نشده‌ایم. بیش‌ترین تقلب در جاهایی شده که ما هیچ رفته نمی‌توانیم.

بلی دوستان عزیز. آش انتخابات با این همه آشپز معلوم نیست چه طعمی داشته باشد. یکی چهارپا را در یک موزه کرده که ما آش آلوده به عرق را دوست داریم، دیگری می‌خواهد طعم پای پدران مسئولین را به آن علاوه کند، یکی با هیچ طعمی مشکل ندارد و دیگری از هرچه طعم است شاکی است. هرچه هم بگوییم که آش پاک خوب است، فایده ندارد. با شمشیر اسلام به جان آدم می‌آید که «آش اسلام با هرچه آلوده باشد، بازهم پاک و خوش‌مزه است و حتما به یگان جای آدم مفید تمام می‌شود.»

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه