اطلاعات روز: ارگ ریاستجمهوری در واکنش به سفر هیأت گروه طالبان به پاکستان و دیدار مقامهای بلندرتبهی این کشور با آنان، از اسلامآباد خواست که به جای میزبانی از طالبان، پناهگاههای امن تروریستی در خاک این کشور را از بین ببرد.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاستجمهوری کشور که امروز (پنجشنبه، ۱۱ میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت میکرد، گفت سفر اعضای گروه طالبان به پاکستان و برگزاری نشستها در این کشور، هیچ کمکی در روند صلح نمیکند.
به گفتهی آقای صدیقی، این روند زمانی میتواند نتیجه داشته باشد که مالکیت و رهبری آن به دست دولت افغانستان باشد. او افزود: «با تأسف طالبان همچنان به خشونت ادامه میدهند، در انتخابات ما، حملاتی را بالای ساحات مختلف داشتند، انتخابات ما را تهدید کردند و هنوز هم روایت خشونت را دارند. ما هنوز تعهدی از طرف گروه طالبان نسبت به صلح نمیبینیم.»
از سویی هم سخنگوی رییسجمهور کشور تأکید کرد که هنوز بخش اعظمی از پناهگاهها و مراکز امن هراسافگنی در پاکستان وجود دارد و از این کشور امنیت افغانستان و منطقه را تهدید میکند.
او تأکید کرد: «حضور پناهگاههای امن، مراکز تربیه، آموزش و تجهیز جنگجویان طالبان و دهها گروه هراسافگن دیگر چالش و مانع اصلی ثبات در منطقه و امنیت در افغانستان میباشد.» آقای صدیقی افزود که این کشور علیرغم وعدهی مبارزه با تروریزم و از بینبردن پناهگاههای امن آنان، تا کنون اقدام عملی در این جهت بر نداشته است.
با این حال آقای صدیقی در خطاب به دولت پاکستان گفت که «میزبانی از گروهی که هنوزهم دست به خشونت میزند، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها»، بهخصوص حکومت افغانستان میباشد.
سخنگوی ریاستجمهوری افغانستان همچنان تأکید کرد که امیدوار است پاکستان از گروه طالبان طوری پذیرایی نکند که این گروه در مورد جنگ افغانستان از «یک موقف» صحبت کند.
گفتنی است که هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر به ریاست ملا برادر، رییس این دفتر دیروز (چهارشنبه، ۱۰ میزان) به دعوت رسمی مقامهای پاکستانی به اسلامآباد، مرکز این کشور رفته بود. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیشتر در تویتی گفته بود که قرار است این هیأت با مقامهای پاکستانی در مورد «یک سلسله موضوعات مهم» گفتوگو کنند.
همزمان با آن، رسانههای پاکستانی نیز گزارش کردند که زلمی خلیلزاد، نمایندهی ویژهی وزارت خارجهی امریکا برای صلح افغانستان نیز دو روز پیش (سهشنبه، ۹ میزان) به اسلامآباد رفته تا دربارهی احیای مذاکرات صلح با طالبان، با مقامهای پاکستانی گفتوگو کند و انتظار میرود که آقای خلیلزاد در جریان این سفر با طالبان نیز دیداری داشته باشد.
در همین حال، وزارت خارجهی پاکستان با نشر خبرنامهای گفته است که شاهمحمود قریشی، وزیر خارجهی این کشور از مقامهایی میباشد که با این گروه ملاقات کردهاند. به نقل از اعلامیهی این وزارت، در این دیدار دوطرف روی روابط مختلف میان پاکستان و افغانستان و صلح افغانستان بحث کردهاند.
براساس این اعلامیه، دو طرف روی از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان میان طالبان و امریکا نیز به توافق رسیدهاند. همین طور در اعلامیه به نقل از گفتههای آقای قریشی تأکید شده است: «اجماع موجود منطقهای و بینالمللی برای دستیابی به صلح در افغانستان، فرصتی بیسابقه است که نباید از دست برود، تحقق این فرصت بر عهدهی طرفین درگیر در افغانستان است.»
سفر هیأت این گروه به پاکستان چهارمین سفر منطقهای این گروه پس از توقف مذاکرات صلح است. پس از توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر تا کنون به روسیه، ایران، چین سفر کرده و با مقامهای این کشورها دیدار و گفتوگو کرده است.
