اطلاعات روز: مقامهای محلی در ولایت زابل میگویند که در نتیجهی انفجار یک موتر بمبگذاریشده در شهر قلات، مرکز این ولایت ۲۰ غیرنظامی کشته شدهاند.
گلاسلام سیال، سخنگوی والی این ولایت به روزنامه اطلاعات روز گفت در رویداد که حوالی ساعت ۵:۵۰ دقیقهی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۸ سنبله) در ساحهی «هواشناسی» شهر قلات بهوقوع پیوسته است، ۹۰ نفر دیگر زخمی شدهاند.
آقای سیال تأکید کرد که تمامی کشتهشدگان و زخمیان این رویداد غیرنظامی میباشند که در جمعشان کودکان و زنان نیز شاملاند.
در همین حال نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور با نشر خبرنامهای گفته است که ۱۵ نفر بهشمول دو نیروی پولیس کشته و ۶۶ ملکی دیگر نیز زخمی شدهاند.
از سویی هم، در اعلامیهی این وزارت گفته شده است که ساختمان شفاخانهی ولایتی زابل، نیز تخریب شده است.
پیشتر گلاسلام سیال به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این رویداد ناشی از انفجار موادجاسازیشده در یک موتر نوع «مازدا» بوده که در ورودی این شفاخانه به وقوع پیوسته است.
ساعتی پس از وقوع این رویداد گروه طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این گروه با نشر اعلامیهای گفته است که این حمله بر ریاست امنیت ملی زابل صورت گرفته است. در اعلامیهی این گروه ادعا شده است که در نتیجهی این حمله «تعداد زیادی» از افسران این ریاست امنیت ملی کشته و زخمی شدهاند.
این گروه همچنان پذیرفته است که در جریان این حملهیشان، بخشهایی از ساختمان شفاخانهی ولایتی زابل آسیب دیده است.
در ساحهی رویداد در این شهر شماری از ادارات دولتی از جمله ریاست امنیت ملی زابل، ریاست زراعت و ولایت نیز موقعیت دارد.
ولایت زابل در جنوب کشور از ولایتهای ناامن میباشد که جنگجویان گروه طالبان در شماری از ولسوالیهای آن بهشمول شهر قلات حضور و فعالیت گسترده دارند.
واکنش ارگ ریاستجمهوری به این حمله
ارگ ریاستجمهوری کشور با نشر اعلامیهای، این حمله را «جنایتکارانه» و «بزدلانه» خوانده گفته است: «طالبان با انجام این عملکرد وحشیانه و ضد ارزشهای دینی و بشری، یک بار دیگر ثابت کردند که جنگ آنان بر علیه مردم افغانستان بوده و به غیر از کشتار آنان و تخریب تأسیسات عامه، وظیفهی دیگری ندارند.»
در اعلامیه همچنان آمده است که طالبان با شکست در مقابله با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به انجام حملههای تروریستی در محلات عامه متوسل شدهاند.
