اطلاعات روز: وزارت معارف کشور در همکاری با وزارت صحت عامه و مؤسسه USAID از هفتهی جهانی تغذیه با شیر مادر تحت شعار «توانمندسازی والدین برای تغذیه با شیر مادر» تجلیل کرد.
محمدابراهیم شینواری، معین تعلیمات عمومی وزارت معارف در مراسم تجلیل از این هفته در کابل گفت که شیر مادر اولین غذای مناسب برای نوزاد بوده که دارای تمام ویتامینها و منرالهای ضروری است که بدن کودک در نخستین روزهای زندگی به آن نیاز دارد.
آقای شینواری همچنان گفت که مادران باید در شش ماه اول، کودکانشان را با شیر خود تغذیه کرده و از دادن هر گونه غذاها از جمله آب برایشان خودداری کنند.
او افزود که دادن شیر به کودکان سالانه در حدود 900 تا یکهزار و 500 کودک را از مرگ نجات داده و از آموزگاران و دانشآموزان نیز خواست که در این مورد به خانوادهها آگاهیدهی کنند.
در همین حال مرسل منادی، رییس بخش غذا و تغذیهی وزارت صحت عامه نیز با اشاره به ارزشهای شیر مادر همچنان گفت: «شیر مادر در ساعات اول تولد 22.5 درصد نوزادان را از معلولیتهای دورههای بعدی زندگی نجات داده و تا دوسال تغذیه از شیر مادر واقعات مرگومیر اطفال را تا 14 درصد کاهش میدهد.»
گفتنی است که همه ساله از هفتهی اول ماه آگست در جهان زیر نام هفتهی تغذیهی کودک با شیر مادر و باشعارهای متفاوت تجلیل میشود.
وزارت صحت عامهی کشور سالهای قبل گفته بود که برخی از باورهای نادرست در نزد خانوادهها در جامعه و نیز افزایش مصروفیتهای خانوادهها بهویژه مادران و… از عواملی است که باعث شده تا هنوز هم شمار زیادی از نوزادان و کودکان از تغذیه با شیر مادرانشان محروم باقی بمانند.
