هادی دریابی
دوستان ملاحظه داشته باشند که چند نکته در انتخابات را به هیچوجه فراموش نکنند. درست که رای شما حق شماست! هرکسی که در این زمینه با شما مخالفت داشته باشد، در حقیقت از دو صورت خارج نیست: اول، او حیوانِ «عرعر میکند» است. دوم، آن حیوانیکه او شما را فرض کرده، خودش است. شما از هر جهت مختارید که طبق میل خویش رای داده و در چیزهای آیندهی مملکتتان سهیم شوید!
اما نکات؛ نکتهی اول: قید امضای پیمان امنیتی به دست کرزی را زدید؟ اگر نزدید، زده بروید! اگر زدید، باید گفته باشم که به جمع ما خوش آمدید. جمع ما متشکل از من که به باور اکثریت دوستان قدرشناس، خیلی بیفایده تشریف دارم و اکثراً نان چاشت را در اتاق آنها یا خانهیشان صرف میکنم، باز کاشکی یک روز مرد نان دادن هم باشم! یک ترافیک از مجموع شش ترافیک حاضر در چوک کوته سنگی، که براساس حق انتخاب هرکه را خوششان آمد، جریمه میکنند. میرزا سابقهپرست که اخیراً در کمپاینهای ریاست جمهوری یک پایش شکسته، قصهی شکسته شدن پای میرزا به همان اندازه جالب است که باری یکی از نمایندگان نسبتاً خواصی مجلس، تلاش ورزیده بود که عکسهای شش سال پیش را به حملات امسال در پروان ربط داده و علیه امریکا فتوای جهاد صادر کند. اینجانب که توقع داشتم بعد از آن کارش، خریطهی قروت بر سر نهاده و از صحنه کنار رود، میبینم که بنده چقدر بیفایده تشریف دارم.
نکتهی دوم: این نکته شاید به نظرتان عجیب جلوه کند، اما راست است. در روز انتخابات ساعت رفت و برگشت خویش را یادداشت فرمایید! بعداً در فیسبوک استاتوس بزنید که عجب کشوری داریم ما! برای یک رای از ساعت فلانی رفتم و از ساعت فلانی برگشتم. یعنی اگر ستاد کمپاین کاکا خفه نشود، تحول یک معنایش همین است.
معنای تغییر نیز چنین میشود! اگر کمی معتدلانه فرض فرمایید، درمییابید که آدمها حق دارند در مسیر راه رای عوض کند! شما برای جلوگیری از هرنوع انصراف و تغییر موضع، قبل از ترک خانه یا اتاق، دستشویی بروید! چه بسا کارهای بزرگی که از دستشویی نرفتن غلط اتفاق افتاده و چه بسا کارهایی که با رفتن در این اتاق فکر، به صورت مثبت تغییر کرده است.
نکتهی سوم: تحت هیچشرایطی حق ندارید به من رای بدهید! من اول که کاندیدا نبودم و نیستم، بعدش اگر خیلی به این جانب علاقه دارید، عرض کنم که من از ادامهی رقابت منصرف شدهام. حتا شما دوست عزیز که بارها از دادن قرض به شما معذرت خواستهام. این پیام تمام ملت را شامل میشود، یعنی به این معنا که وزیر داخله را نیز شامل میشود. وزیری که گفته حملات پاکستان بر پوستههای مرزی افغانستان منظماً شدید شدهاند.
نکتهی چهارم: خیلی از علاقهمندان به انتخابات در این فکرند که اگر احیاناً در روز انتخابات در محل رایدهی، کدام تشویش یا خطری به چشم خورد، چه کار کنیم؟ عرض کنم که ما ملت غیور، هیچتفنگی را نداریم که با خود ببریم. احتیاط واجب آن است که در نزدیکترین دستشویی رفته و سنگر بگیریم! باری قرار بود که حملات بر یک مؤسسه راهاندازی شود، اما کارمندان مؤسسه بوی توطئه را حس کردند و رفتند در دستشوییها سنگر گرفتند. مهاجمان که از طرح آنها باخبر شدند، از حمله منصرف شدند. به همین دلیل است که شاعر می فرماید:
بگذار انتحاری بیاید به کشورم
تا خود بنگرد که چه امن است سنگرم
دستشوییهای مهربان! که سنگر من اند
اتاق فکر گشته و فکر رهبر من است!
نکتهی پنجم: دوای ضداستفراغ خورده بروید. یک عدهی هموطنان عزیز ما به نسبت تنفس بیش از حد هوای صاف در کابل، به دلبدی مبتلا شدهاند و هرچیز نابابی که بنگرند، فوراً دلبد شده و هرچه خورده باشند، استفراغ مینمایند! به همین خاطر، توصیه میشود که ادویهی ضداستفراغ مصرف کرده بروید بخیر! شما با چهرههایی برخواهید خورد که استفراغزا اند!
خبرنگارناراضی
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
