اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییسجمهور افغانستان امروز (شنبه، 9 سرطان) در یک نشست خبری پایان آتشبس یکجانبه حکومت با طالبان را اعلام کرد.
آقای غنی در این نشست به خبرنگاران گفت که مدت آتشبس به پایان رسیده و نیروهای امنیتی اجازه دارند که عملیاتهای شان را علیه طالبان از سرگیرند.
رییسجمهور تأکید کرد که آتشبس حکومت افغانستان با طالبان، 98 درصد موفقآمیز بود.
آقای غنی گفت که اگر طالبان خواهان آتشبس باشند، حکومت افغانستان آماده است.
رییسجمهور غنی در مورد آغاز گفتوگوهای صلح نیز اشاره کرد و گفت: «ما میخواهیم صحبتها را هرچه زودتر آغاز کنیم. اولین مرحلهی مذاکره بینالافغانی است. در مرحلهی دوم مذاکرات، کشورهای منطقه و ایالات متحده نیز نقش دارند. مرحلهی سوم تایید پروسه صلح است. مرحلهی چهارم تطبیق آن است.»
آقای غنی میگوید که سه مسأله باعث تسریع روند صلح شده که یکی از آن موضوعات، نشست علمای دینی در کابل و فتوای آنان در مورد جنگ افغانستان بود.
این در حالی است که حکومت افغانستان آتشبس هشت روزهی یکجانبهاش را با طالبان از تاریخ 27 ماه رمضان تا پنجم عید فطر اعلام کرده بود. رییسجمهور غنی ده روز دیگر (تا هشتم سرطان) آتشبس را تمدید کرد.
پس از آن گروه طالبان سه روز عید را آتشبس در برابر نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند و تعداد زیادی از اعضای این گروه به شهرها به ویژه کابل پایتخت افغانستان آمدند.
