از آنجا که بهار زیبا از راه رسیده و بوی گلهای وحشی بیابان مشام جان آزادهگان میهن را مینوازد و به همین خاطر ناگهان یادمان آمده که سیزده دهه پیش سرزمین ما تا نزدیکیهای راولپندی پاکستان گسترده بود… این جمله خیلی طولانی شد و حالا خودم هم نمیدانم چه قسم دامناش را جمع کنم. منظورم این بود که حالا که آنچه در فوق دیدید شده است، فیل ما باز یاد هندوستان قدیم کرده و پای بر زمین میکوبد و شیهه میکشد که من دیورند میخوام، من دیورند مو میخوام، الآن میخوام. شاید بگویید چرا فیل شیهه میکشد و چرا این فیل به لهجهی تهرانی دیورندخواهی مینماید. سوال خوبی است اما من جوابش را نمیفهمم. اما اینقدر میدانم که در این دنیا هیچ چیز بعید نیست. اگر ایران از برادران ناراحت رییسجمهور حمایت میکند و در همان حال شدیدا شاکی است که چرا عربستان هم این کار را میکند، لهجهی تهرانی یک فیل ِ یاد ِ دیورند کرده نیز نباید مایهی تعجب باشد. حتا شیهه کشیدن فیل نیز نباید باعث شگفتی شود. شگفتی گفتم، شاهحسین مرتضوی سخنگوی دولت، یادم آمد.
مرتضوی سخن شگفتیانگیزی گفت. گفت که طرفداران جنبش روشنایی مقلدان مجاهدین خلقاند. اما در این سخن مرتضوی زیاد نمیپیچم. چرا که پیچش اساسا چیز خوبی نیست. ولی دوست دارم یک ترس خود را با شما در میان بگذارم:
ترس من این است که فردا تظاهراتی علیه خط دیورند برپا شود و مرتضوی را ببینیم که شمشیر به دست پیشاپیش کاروان مظاهرهکنندهگان در حرکت است و فریادکشان تهدید میکند که هر کس خط دیورند را بهرسمیت بشناسد مقلد لنین است و خونش مباح.
نگویید این ترس تو بیجاست. من کمکم به این نتیجه رسیدهام که دولت افغانستان به معجونی دست یافته که آن را به هر کس بخورانی آدمی از بیخ و بُن دیگر میشود. البته بسیاری قبلا از «بُن» دیگر شده بودند. اما حالا از بیخ هم دگرگون میشوند. اگر واقعا معجون نخورانند چهطور امکان دارد آدم یکباره اینقدر خلاق شود که تظاهرات بیبرنامه و بیسر چند آدم یکلاقبا را با حرکتهای یک سازمان تروریستی بسیار مشهور همکاسه کند؟ من مطمئنام کسی از مرتضوی نخواسته طرفداران جنبش روشنایی را به یک سازمان تروریستی تشبیه کند. خودش این ابتکار را کرده. دستش بریزاد!
بههر حال، بحث ما این نبود. قرار بود دربارهی خط دیورند گپ بزنیم که مرتضوی نگذاشت. فردا گفتوگویی داریم با سخنگوی مجمع مرگ بر خط دیورند، آقای نقیب احمد قادری (ناق). آقای ناق برای ما توضیح خواهد داد که چرا ما خط دیورند را اینالی یک چیز گفته بودیم.
باز چه خوردهیی بگو
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
