خبرنگارناراضی- نوزدهم

اطلاعات روز

آفرین بر مردم دلیر، قهرمان، غیور، شوروی‌کُش، انگلیس‌کُش و امریکا‌آور و کل جهان‌آور افغانستان و مخصوصاً مردمانی که از طریق 99 کانال تلویزیونی، ماه مبارک رمضان را که از آن به نام ماه مهمانی خدا و ماه مغفرت و ‌برکت نیز یاد می‌شود، تبریک گفته‌اند. در تمام دنیا یکی از خصوصیات انحصاری رهبران همین است که ماه رمضان را برای مردم تبریک بگویند. البته منظورم دنیای منور اسلام است‌ که اگر احیاناً در یکی از کشور‌ها، خدای ناخواسته، کدام رهبر را روزه گیج کرده باشد و رهبر معظم هم فراموش کرده باشد که روزه را برای خلق‌الله تبریک بگوید، روزه‌ی آن ملت قبول نخواهد شد (!) و باید یک ماه دیگر تمدید شود… اصلاً بر پدر همان رهبر را لعنت که روزه را برای ملتش تبریک نگوید، به چند‌دلیل:

1-     سازمان شفافیت بین الملل از ملت ما نقل قول کرده که قوه‌ی قضائیه، فاسد‌ترین ارگان دولتی است.

2-     بعد از آن پولیس خیلی رشوه خورده که امیدوارم در ماه رمضان مرض استفراغ نگیرد، و‌گرنه من‌بعد در کابل، ترافیک چند‌برابر خواهد شد.

3-     با استناد از دلیل اول، اگر قوه‌ی قضائیه حکم کند که ببخشید روزه روز سه‌شنبه نیست و باید روز چهار‌شنبه روزه بگیرید، در غیر آن صورت یک روز از خوردن نعمات خداوند محروم خواهید شد، زیاد هم قابل تشویش نیست. گناهِ انترنتِ کم‌سرعتِ افغانستان است که خبر تشخیصیه‌ی اول روزه را از عربستان به افغانستان دیر تحویل داده است. شما خودتان اگر قاضی باشید، از کجا می‌فهمید که کدام روز اول روزه است؟

4-     مهم‌ترین دلیل؛ در دایره‌ی رفاه ملت افغانی، اگر تمام روزه‌داران جهان فوتبال بازی کند، باز هم میدان خالی وجود خواهد داشت. شاید چند‌خانه‌ی محدود از ذلت رفاه برخوردار باشد که تمام منت آن بازهم به دوش همین رهبران یاد‌شده خواهد افتاد. بقیه، خدا یار جان شان‌ سحری 7 دانه کشمش سرخِ تر‌کرده بخورند و روزه بگیرند.

5-     اگر رهبران در این عرصه غفلت بفرمایند، شرکت‌های تولیدی نوشابه‌ی قمرگل ایمرجنسی، نازوخان آب معدنی، و نمایندگی تجاری سینه‌بند تولسی مادر‌کلان، نمایندگی انحصاری قیماق 25 گرامه‌ی ماریا پنجابی (این ماریا پنجابی چه رقم آدم خواهد بود که قیماقش کفاف کل کشور را می‌کند، خدا کند از این ماریاها زیاد شود) و‌… که با کمال میل روزه را مبارک خواهند گفت و از این ملت خواهند خواست که بیایید در ماه مبارک رمضان از تولیدات ما بخرید، هم بخرید و هم جایزه ببرید!

6-     دفتر طالبان هم در قطر بسته شده و جهان در این زمینه بلوا کرده که بسته‌شدن این دفتر موقتی خواهد بود. شاید طالبان عزیز ما خواسته که در این ماه مبارک در کنار خانواده‌های شان روزه بگیرند؛ چون آب و هوای قطر را گرم توصیف می‌فرمایند، آن‌ طوری که روزنامه‌‌ی دولتی پیش از رسیدن روزه از طالبان برادرانه خواهش کرده‌ است که حداقل در ماه مبارک کشتار و خون‌ریزی حرام است.

7-     نزدیک یادم رفته بود که در چوکات سهمیه‌بندی، حقی را برای شورای عالی صلح بدهم. بعد از سه سال یک نفر آدم دولتی گیج‌ شده و گفته که در افغانستان چیزی به‌نام روند صلح وجود ندارد. می‌خواهم برای او بگویم که وجود دارد و رییس آن هم مثل پادشاه عربستان به شکل موروثی انتخاب شده است که من از این‌جا فرا‌رسیدن ماه مبارک رمضان را برای آن رییس و آن مردک دولتی تبریک می‌گویم. روزه‌ی تان مبارک! مهم نیست که سه سال پشت طالبان برای آشتی دویدیم و سه سال مکمل صد‌ها نفر را به عنوان هزینه‌ی این صلح روانه‌ی آن دنیا کردیم که متاسفانه آن‌ها امسال در این دنیا نیستند تا این ماه پرمیمنت را برای شان تبریک عرض کنیم! جهت شادی ارواح همه‌ی کسانی که به دست طالبان کشته شده‌اند، بسته‌شدن موقتی دفتر قطر و فرا‌رسیدن ماه رمضان را برای بی‌ماهیتی پروسه‌ی صلح تبریک‌ گفته و از صمیم قلب جزای سنگین را برای عوام‌فریبان تمنا می‌کنم.

8-     از سیری و گشنگی ملت چیزی نمی‌گویم؛ چون خود شما بهتر از هر‌کسی می‌فهمید که غذای هفت‌رنگ دولت‌مردان و برادران ناراضی را اگر مردک زحمت‌کش بخورد، فوراً آپندِکس خواهد شد، البته براساس اعلامیه‌هایی که شفاخانه‌های بین‌المللی صادر کرده‌اند.

9-     اصلاً بعضی روزنامه‌ها چه حقی دارند که از طالبان می‌خواهند که در ماه رمضان کشتار را یا بس کنید یا هم کم کنید؟ در چنین شرایطی که خر صاحبش را گم کرده، به نظر شما حق یک رهبر نیست که ماه رمضان را برای ملت تبریک گفته و آرزوی صلح و امنیت بکند؟

10-  (و من الله التوفیق).

 هادی دریابی

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه