نقطه. سر خط

سخیداد هاتف

در مکتب دوره‌ی ما، رسم این بود که معلم «نوت» بدهد. از روی دفتر دست نویسی با صدای بلند می‌خواند و شاگردان کلمات و جملاتی را که می‌شنیدند در کتابچه‌های خود می‌نوشتند. بعد، معلم در روزی دیگر، اگر حوصله می‌داشت، نوتی را که داده بود تشریح می‌کرد. در جریان این نوت دادن‌ها عبارتی که پیوسته تکرار می‌شد این بود: نقطه. سر خط. معنایش این بود که در پایان جمله نقطه‌ی پایان بگذارید و بروید به آغاز خط جدید، که در واقع شروع پاراگراف جدید بود.
دیشب فکر می‌کردم که زندگی ما در افغانستان چقدر شبیه آن تجربه‌ی صنف مکتب است. هر چند سال یک بار کسانی به‌عنوان راهنما و آموزگار زندگی بر ما حاکم می‌شوند و از ما می‌طلبند که آنچه را آنان دیکته می‌کنند پیروی کنیم. دفتر درس شان را (و موادی را که باید به ما دیکته کنند) کسان دیگری در سرزمین‌های دیگر نوشته‌اند. بعضی مضمون‌ها در پاکستان تالیف شده‌اند؛ بعضی دیگر در روسیه؛ بعضی در امریکا و انگلستان و بعضی در ایران و عربستان. هر وقت که پاراگرافی دیکته می‌شود، دیکته‌گر یا دیکته‌خوان می‌گوید «نقطه. سر خط». نقطه‌اش معمولاً انفجار، کشتار، کودتا و سوختن در آتش است. آن وقت پاراگرافی دیگر شروع می‌شود. سردار داوود خان رفته؛ حکومت حزب دموکراتیک خلق افغانستان آمده؛ این پاراگراف که دیکته شد، می‌رسیم به نقطه، سر خط. دولت مجاهدین. انفجار، کشتار، ویرانی. نقطه، سر خط. طالبان. طالبان پاراگراف شلاق و زنجیر و سر بریدن و دار زدن و تیرباران کردن را دیکته می‌کنند. نقطه، سر خط. دولت کرزی می‌آید، با دفتر ناتو و امریکا و…
این پاراگراف آخری هنوز به «نقطه. سر خط» نرسیده. اما می‌رسد. دیر یا زود. تا ما «صغیر»ایم، این دیکته‌ها ادامه خواهد یافت، با همان نقطه سر خط‌های فجیع‌اش. معلم روزی ظاهرشاه است، روزی داوود خان، روزی نورمحمد تره‌کی، روزی برهان‌الدین ربانی، روزی ملاعمر، روزی حامد کرزی و روزی اشرف غنی. دفتر درس همان است که بود و شاگردان صغیر همان‌هایی که همیشه نوت نوشتند و دیکته شنیدند. نقطه. سر خط.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه