کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش سالیانهی خود در مورد وضعیت کودکان در کشور، از افزایش ۲۸ درصدی موارد تجاوز جنسی خبر داده است. مقامهای این کمیسیون روز شنبه، ۲۳ قوس، همزمان با انتشار این گزارش به خبرنگاران گفتند که «فساد در نهادهای قضایی» از عوامل اصلی افزایش موارد تجاوز جنسی به کودکان است.
سیما سمر، رییس این کمیسیون گفت که فساد در این نهادها باعث شده که عاملان تجاوز به کودکان مطابق قانون مجازات نشوند و این امر به کاهش ترس از مجازات منجر شده است. او افزود که در مواردی عاملان تجاوز جنسی به کودکان به دلیل فساد در نهادهای قضایی «تبرئه» میشوند یا به پروندههای آنها بهدرستی رسیدگی نمیشود.
خانم سمر گفت: «اکثر کسانی که مرتکب تجاوز جنسی میشوند، به مناطق تحت تسلط طالبان میگریزند. البته مسایلی که باعث عدم تطبیق عدالت در مورد این افراد میشوند، تنها رفتن آنها به مناطق تحت تسلط طالبان نیست، بلکه فساد در ادارههای دولتی افغانستان باعث میشود که اینها در صورتی که دستگیر هم شوند، متأسفانه دوباره آزاد میشوند».
تجاوز جنسی به کودکان، تنها موردی نیست که سرنوشت سیاه را برای آنها رقم میزند، بلکه در گزارش کمیسیون حقوق بشر از اعتیاد ۳۰۰ هزار کودک و اشتغال ۵۱ درصدی کودکان در کشور خبر داده شده است. در این گزارش گفته شده که این تعداد از کودکان به شیوههای مختلف مشغول کارهای گوناگون هستند. گزارش افزوده است، کارهایی که کودکان انجام میدهند، شامل کارهای شاق هم میشوند.
نویسندگان گزارش در مورد دلیل اعتیاد کودکان نوشتهاند که معتاد بودن یک یا چند تن از اعضای خانوادههای آنها، زمینهی رو آوردن به مواد مخدر را برای این کودکان فراهم کرده است. مهاجرت خانوادهها به کشورهای همسایه، بهویژه محلاتی که موانع سختی برای اعتیاد و دسترسی به مواد مخدر وجود ندارد، از دیگر دلایل اعتیاد کودکان در افغانستان عنوان شده است.
هرچند در برخی مناطق کشور مواد مخدر، بهویژه تریاک، بهسادگی پیدا میشود. افغانستان بزرگترین تولید کنندهی تریاک جهان است و بیش از یک میلیون معتاد دارد. گزارش تازهی کمیسیون مستقل حقوق بشر براساس مصاحبه با بیش از چهار هزار کودک در۲۷ ولایت از ۳۴ ولایت کشور تهیه شده است. «بیبیسی»
کمیسیون مستقل حقوق بشر: تجاوز به کودکان در افغانستان ۲۸ درصد افزایش یافته است
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
