رییس جمهور … خودتی!

هادی دریابی

امام حسین (ع) امام سوم شیعیان و نواسه‌ی حضرت رسول اکرم (ص) است. رویداد کربلا، روایت ایستادگی امام حسین مقابل ظلم و استبداد یزید ابن معاویه است. مسلمانان جهان هرساله دهه‌ی محرم‌الحرام و مخصوصاً روز عاشورا را عزادارای می‌کنند.

در عاشورای امسال، رییس جمهور حکومت وحدت ملی، آقای اشرف غنی نیز شرکت نمود. وی لحظه‌ی پشت میکروفون قرار گرفت تا پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت حسین (ع) را به مسلمانان افغانستان و جهان برساند. وی در سخنرانی کوتاهش که از روی کاغذ می‌خواند، امام حسین را نواسه خدا خواند. ممکن است بگویید عیب ندارد چون انسان جایزالخطا است و اشرف غنی هم انسان است. اما اشتباه تا اشتباه!

آیا امام حسین را نواسه خدا خواندن، صرفاً اشتباه لفظی بود؟
نخیر! اشتباه لفظی نبود. اشرف غنی خودش می‌داند که به عنوان رییس جمهور مملکت در مجلس عزاداری شرکت کرده، وقتی او از روی کاغذ خواند که «نواسه‌ی خدا امام حسین»، بایستی درک می‌کرد که اشکالی در کار است و فوراً نسبت امام حسین (ع) و خدا را تصحیح می‌کرد. اما او نکرد. چرا؟ چون اشرف غنی دچار توهم است. توهم اشرف غنی این است که فکر می‌کند همه‌چیز را می‌داند، در تمام بخش‌ها، متخصص است و عنوان متفکر دوم، عنوان واقعی است. خدا خیر ندهد نهاد یا گروهی را که به این مجموعه‌ی از استخوان و پوست و مو لقب دومین متفکر جهان را اعطا کرده. اشرف غنی از وقتی این لقب را دریافت کرده، خرش را پنج‌صد متر بالاتر از سطح زمین جولان می‌دهد. همین مسئله باعث شد که اشرف غنی یا متفکر متوهم، در عاشورای امسال شرک بیاورد.

اشرف غنی شاید اولین بارش باشد که در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کند اما اولین سالش نیست که نماز می‌خواند چون قبل از رسیدن به ریاست جمهوری هم شاهد ادای نمازش بودیم. در تمام نمازهای که ممکن است آقای متفکر متوهم بخواند، سوره‌ی اخلاص را می‌خواند. در سوره‌ی اخلاص(توحید) می‌خواند که «لم یلد و لم یولد» یعنی فرزندی ندارد و فرزند کسی نیست. کسی که هر روز حداقل پنج بار اعتراف کند که خداوند فرزندی ندارد و فرزند کسی نیست، چه‌طور می‌تواند روز عاشورا برای خداوند نواسه بیاورد؟ حقیقت این است که اشرف غنی، هیچ چیزی در حوزه‌ی دین و باورهای دینی نمی‌داند. اگر اشرف غنی هر هفته یک جلسه با شورای علما دارد، چیزی غیر از عوام‌فریبی نیست.

از سوی دیگر، این رییس جمهور متوهم مشاوری در امور دینی-مذهبی دارد. شاید بیشتر از یک مشاور! حالا یکی از آقای اشرف غنی بپرسد که این مشاور یا مشاورین را برای چه روزی استخدام کرده‌ای؟ اصلاً از خود این مشاورین باید پرسید که چه غلطی می‌کنید وقتی رییس جمهور تان روز عاشورا، امام حسین را نواسه‌ی خدا می‌خواند؟ نکند اشرف غنی شما را استخدام کرده که پوشک بچه‌ تبدیل کنید؟! گیریم که مشاورین دینی-مذهبی آقای رییس جمهور از زمان استخدام شان تا حالا در عزای عمه‌ی شان نشسته، آیا خود اشرف غنی این‌قدر عقل ندارد که امام حسین (ع) را قبل از رفتن روی منبر امام حسین (ع)، یک‌بار گوگل کند؟ عملکرد پوپولیستی اشرف غنی مسلم است و فهم او در حوزه‌ی دین، ناقص. این امر برای همه و از همه بهتر برای خود رییس جمهور آشکار است، پیشنهاد می‌کنم از این به بعد اگر قرار باشد در مناسبت‌های دینی-مذهبی رفته و سخن بگوید، اول در مورد کسی یا چیزی که می‌خواهد سخن بگوید؛ یک‌بار گوگل کند یا لااقل از مشاورین دینی-مذهبی خویش بپرسد. این کار عیب نیست، بلکه جلوگیری از افتضاح می‌کند. او اولین بارش نیست که خودش را مسخره می‌کند، باری بی‌بی سمیه را بی‌بی نسیمه خوانده بود. تمام رییس جمهورها تا آخرین قدرت تلاش می‌کنند که دست از تمسخر خود و مردم بردارند، اما تداوم تمسخر بدست تو، آیا به معنای ناتوانی مطلقت نیست؟

با توهم به هیچ‌جایی نمی‌رسی جناب رییس جمهور! متفکر بودنت هم شبیه رسیدنت به ریاست جمهوری است، حتا بدتر از آن! می‌دانم مردم‌شناسی خوانده‌ای، اگر فرض بر این گرفته باشی که مردم افغانستان همیشه فریب اقدامات عوام‌فریبانه و تیوری‌های خیالی و میان‌تهی‌ات را می‌خورند، باید بگویم که … خودتی نه مردم!

یک‌بار دیگر برایت پیشنهاد می‌کنم در مواردی که نمی‌فهمی، گوگل کن! این گوگل خودش به اندازه‌ی تمام مشاورینت دانش دارد. حتا وقتی می‌خواهی در مورد افزایش صادرات سخن بگویی، یک بار در گوگل جست‌وجو کن! حتا اگر معلومات ذخیره شده در گوگل درست نباشد، حداقل بهتر از این است که هوایی حرف بزنی! اگر دست از توهم برنداشتی، مطمئن باش در عاشورای سال بعد، به مردم افغانستان قول صادرات امام حسین (ع) را خواهی داد.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
1 دیدگاه