در پی درگیری میان طالبان و پاکستان، اسلامآباد حملونقل محمولههای تجاری افغانستان از بنادر کراچی را به حالت تعلیق درآورده است.
به گزارش رسانههای پاکستان، بورد درآمد فدرال پاکستان (افبیآر) دستور تخلیه کانتینرهای بارگیریشدهی محمولهی ترانزیتی افغانستان را صادر کرده است.
رسانه «نیوز انترنشنال» گزارش داده است که در پی جلسهای در دفتر مرکزی ادارهی تجارت و ترانزیت گمرک کراچی، یک دستور عمومی گمرکی صادر شده است که بیان میکند حملونقل محمولههای تجاری افغانستان تا زمان نامعلوم تعلیق شود، زیرا ایستگاههای گمرکی در کویته و پیشاور ظرفیت کافی برای پذیرش کانتینرهای اضافی را ندارند.
این رسانه افزوده است که به تمام ترمینالها دستور داده شده است که کانتینرهای بارگیریشده در وسایل نقلیه برای تجارت ترانزیت افغانستان را تخلیه کنند، تمام مجوزهای دروازهی ترانزیت افغانستان را لغو و حملونقل را متوقف کنند. تمام ترمینالهای بندر کراچی و بندر قاسم عملیات ترخیص کالا برای تجارت ترانزیت افغانستان را متوقف کردهاند.
بخش بزرگی از واردات و صادرات افغانستان از بنادر زمینی و دریایی پاکستان انجام میشود.
پاکستان طی روزهای اخیر در پی تنش و درگیری با طالبان، مرزهای خود با افغانستان را بسته کرده است؛ اقدامی که تجارت میان دو کشور را با چالش مواجه کرده است.
سهشنبهشب درگیری میان دو طرف تشدید شد، اما عصر روز چهارشنبه اعلام شد که دو طرف برای ۴۸ ساعت آتشبس کردهاند.
