برگزاری نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان در تهران؛ طالبان شرکت نکردند

آذر

نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان امروز (شنبه، ۱۹ جوزا) در تهران برگزار می‌شود. مقام‌های وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گویند که در این نشست دعوت شده بودند، اما شرکت نکرده‌اند.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه‌ی ایران در پیامی در ایکس نوشته است که این نشست پیام‌آور صلح، ثبات و توسعه برای افغانستان و منطقه در پرتو همکاری و همگرایی منطقه‌ای است.

در نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای نمایندگان ویژه‌ی ایران، پاکستان، چین و روسیه حضور دارند.

خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا نوشته است که این دومین نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان است.

طبق این گزارش، اولین نشست این گروه تماس درباره‌ی افغانستان در حوت ۱۴۰۲ در کابل برگزار شد و در این نشست نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای منطقه و همسایه‌ی افغانستان حضور داشتند.

پیشتر ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه در امور افغانستان از نشست تهران به‌عنوان نشست «گروه تماس فرمت مسکو» درباره‌ی افغانستان یاد کرده بود.

او افزوده بود که این نشست به اصطلاح «گروه تماس با فرمت مسکو» است و به غیر از روسیه، کشورهای ایران، چین و پاکستان را نیز شامل می‌شود.

ذاکر جلالی، مشاور وزارت خارجه طالبان ظاهرا از به‌کاربردن عناوین متفاوت برای نشست تهران انتقاد کرده و در ایکس نوشته است: «دوستان ایرانی از آن “گروه تماس منطقه‌ای” نام برده اند. نماینده روسیه از این نشست به عنوان “گروه تماس فارمت مسکو” یاد می‌کند. جانب چین که در شورای امنیت سازمان ملل با “گروه بین‌المللی تماس” برای افغانستان مخالفت کرده بود نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می‌نماید. پاکستان آن را “رایزنی منطقه‌ای” خوانده است.»

جلالی نوشته است که حکومت طالبان با وجود آنکه در نشست تهران دعوت شده بود، اما شرکت نکرد.

او اضافه کرده است که حکومت طالبان توقع دارد نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شوند، باید به‌جای شکل‌دادن مکانیسم‌های جدید، از طریق مکانیسم‌های معمول و جاافتاده استفاده صورت گیرد.

جلالی اضافه کرده سات که حکومت افغانستان در مورد سومین نشست دوحه با جهت‌های ذیربط مصروف گفت‌وگو است.

نمایندگان کشورهای منطقه که رابطه‌ی نزدیکی با طالبان دارند در حالی در تهران رایزنی می‌کنند که قرار است سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد به روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان در دوحه قطر برگزار شود.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که هدف از این نشست «افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمندتر است».

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه