اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر جدید صحت عامه از فعالیت 450 مشاور در این وزارت خبر داد و گفت، با این همه حتا یک شفاخانهی دولتی و غیر دولتی در کشور معیاری نیست. آقای فیروز برای بهبود وضعیت صحی امروز در یک نشست خبری در کابل از طرح جدید برای ایجاد شفاخانههای معیاری خبر داد.
وزیر صحت عامه از وضعیت صحی در کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت که در حال حاضر 50 درصد مردم به خدمات صحی دسترسی دارند. به گفتهی او، به دلیل معیاری نبودن شفاخانهها در کشور شماری زیادی از مریضان برای تداوی به خارج از کشور انتقال داده میشوند.
او فزود که به همین دلیل سالانه بیش از 300 میلیون دالر از کشور خارج میشود. اما فیروز گفت، بر اساس یک برنامهی جدید شفاخانه معیاری تخصصی از سوی دولت و بخش خصوصی در دوسال آینده ایجاد میشود و در این صورت، سالانه از خارج شدن نیمی از پولهای تداوی مریضان افغان به خارج، جلوگیری خواهد شد.
در 13 سال گذشته برای بهبود وضعیت صحی میلیاردها دالر از سوی جامعه جهانی کمک شده؛ اما هنوز 50 درصد مردم به خدمات صحی دستری ندارد. فساد اداری، عدم شفافیت در مصرف پولها و نظارت نکردن دقیق از پروژههای جهانی در بخش صحی، باعث شده تا در این زمینه تغییرات خوبی به وجود نیاید.
با این حال وزیر صحت عامه گفت که این وزارت در هرسال شش درصد میزان دسترسی مردم به خدمات صحی را افزایش میدهد. او در ادامه از نحوه مصرف کمکهای خارجی در 13 سال گذشته در بخش صحی در کشور انتقاد کرد و گفت، بخش بزرگی از این پولها صرف استخدام و حقوق مشاوران در وزارت صحت عامه شده است.
در حال حاضر تنها 450 مشاور داخلی و خارجی در وزارت صحت عامه معاش خورند و بخشی از بودجهی این وزارت برای آنان اختصاص داده میشود. درحالی که کارشناسان صحی حضور این تعداد مشاور در وزارت صحت عامه را غیر ضروری خوانده و تأکید دارند، برای بهبود وضعیت صحی باید به ساخت شفاخانههای معیاری توجه شود.
با این حال، وزارت جدید صحت عامه برای حل این مشکل و جلوگیری از مصرف بیجای کمکهای خارجی در بخش صحی اطمینان داد و گفت، سیستم شفاف را برای جمعآوری درآمدهای این وزارت ایجاد میکند. در همین حال، شهروندان انتظار دارند، وزیر صحت عامه به عدههای خود عمل کند و آن را به حد شعار باقی نگذارد.
