از دیروز، وقتی مجلس نمایندگان تصویب کرد که شوراهای ولایتی حق نظارت بر امور والیها را نداشته باشند، هرچه فکر میکنم، استدلال درستی برای این کار نمییابم.
ساختار نظام افغانستان در واقع طوری طراحی شده که سه ردهی مدیریتی دارد: وزرا، والیها و ولسوالها و سه ردهی نظارتی: شورای ملی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالیها.
در واقع ساختار به گونهای است که رفتار حکومت را در ردههای مختلف توسط نمایندگان منتخب، تحت نظارت قرار داده است.
حالا چرا مجلس که باید طرفدار نظارت هرچه بیشتر و چند لایه بر حکومت باشد، با نقش نظارتی شوراهای ولایتی مخالف است، نمیفهمم. یعنی حتا میتوان گفت، فهمیدنش سخت است.
هنوز استدلالی از مجلس نشنیدهام، ولی پی این ماجرا را خواهم گرفت تا ببینم چه منطقی پشت این تصمیم نهفته است.
اگر نماینده مجلسی این صفحه را میبیند، استدلالش را بنویسد، یا لطف کند و شمارهاش را انباکس کند که در گزارشم با ایشان مصاحبه کنم.
نظر شما چیست؟ با این اقدام مجلس موافقید؟ چرا؟
از روزنامهنگاری مستقل حمایت کنید
محدودیتهای گسترده بر رسانهها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه میدهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.
ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم مینویسیم.
مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوبشدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشماندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادیهای برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.
خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت میکنند تا گزارشهای دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایتهای مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.
هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامهنگاری مستقل کمک میکند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.
در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید
برای حمایت اینجا کلیک کنید