برنامههای حکومتی چهگونه شکل میگیرند؟
رژیم سیاسی از پنج مولفهی مهم تشکیل میشود که نهادهای اجرایی (کابینه) باید بر مبنای آن برنامه ارائه دهند:
اصول (باورها و آرمانهایی که دولت بر آن استوار است)، هنجارها (استاندردهای رفتار که بر اساس حقوق و تکالیف تعریف شده است)، قواعد (تجویزها و برنامههای مشخص برای اعمال)، رویهها و پالیسیها (عملکردهای غالب برای اتخاذ تصمیمهای جمعی «بینالحکومتی») و منابع (تنظیم ظرفیتهای کادری و مادی برای تأمین چهار مولفهی بالایی).
به نظر من، هر وزیری که در شورای ملی برنامههایش را برون از حیطهی این پنج مولفه طرح مینماید، جز کلیگویی اضمحلالکننده، چیزی دیگر نمیتواند باشد.
