نامزدوزیر تحصیلات عالی آیا در شعار «تحول» جای میگیرد؟
دولت وحدت ملی و در راس آن رییس جمهور غنی، در روزهای ادای سوگند وفاداری، شعارهای گندهای سر میداد. ترکیب «تحول» و «اصلاحات» در ابتدا تصویر امیدوارانهای خلق کرد. انتظار عموم مردم کشور این بود که دولت، با شعار «تحول» عزم قاطع برای تحول کشور دارد. به این اساس، در روزهایی که قرار بود دولت لیست نامزدوزرای کابینه را روی کاغذ بیاورد، همه بیصبرانه انتظار داشتند ببینند دو رییس جمهور چگونه افرادی را برای وزارت به پارلمان معرفی میکنند. بگذریم که نامزدوزرای معرفی شده، آیا موفق میشوند از فلتر پارلمان عبور کنند یا نه؛ اما این روزها که نامزدها هریک به مجلس نمایندگان میروند و برنامههای مهم کاریشان را شرح میدهند، شعارهای جالبی به زبان میآورند. در واقع، شعارهایی که یک دنیا سوال و نگرانی را خلق میکنند. صریحتر بگویم، شعارهایی که تز «تحول» و شعار «اصلاحات» را آشکارا زیر پا میکنند. به عنوان مثال، خاطره افغان، نامزدوزیر وزارت تحصیلات عالی کشور، یکی از برنامههای مهمش را در صورت گرفتن رای اعتماد، اینگونه برشمرد: «در صورتی که وزیر شوم، صنفهای درسی دختران و پسران در دانشگاهها را جدا میکنم». این در حالی است که در دانشگاهها و مراکز تحصیلات عالی این کشور، سالهاست که پسران و دختران دانشجو، به صورت مختلط و در صنفهای واحد، درس میخوانند. تحول به معنای تغییر به سوی پیش است و نه برگشت به عقب. حال در صورتی که چنین نامزد محترم! وزیر هم شود، آیا صاحبان شعارهای «تحول» و «اصلاحات» میتوانند ادعا کنند که در راستای برآوردن شعارهایشان، صادق بودهاند؟ به باور ما، جدا کردن صنفهای درسی دختران و پسران در دانشگاهها، نه «تحول» که آشکارا به صدا درآوردن زنگ قهقهرایی و ایجاد نوعی رادیکالیسم فرهنگی و احیای سنتهای دست و پاگیر ذاتاً دشمن «تحول» است! امیدوارم قلم به دستان امور رسانهها و فرهنگیان طرفدار «تحول» دیدگاههایشان را در این ارتباط بنویسند؛ زیرا واکنشها در برابر چنین برنامههای عقبگرایانه و واقعاً خجالتآور، حداقل میتوانند این پیام را به رییس جمهور برسانند که شما به همهی مردم وعدهی «تحول» دادید، نه «عقبگرایی» و فرار از تحول. شرح برنامههایی چون جدایی صنوف درسی دختران و پسران در دانشگاهها، بوی گند افراطگرایی میدهد.
