عدم تحرک در سیستم ادارات دولتی
نبايد فراموش کنيم که نوآوری، مهمترين محرک رشد اقتصادی در قرن 21 است. در افغانستان، کشوری که بخش عمدهی اقتصاد آن دولتی، نيمهدولتی و در این اواخر ایجاد بخش خصوصی است که اين بخش بزرگ به موجودی بزرگ و کمتحرک تبديل شده و بیشک توان نوآوری اندکی دارد. حتا بخش خصوصی هم در این میان هیچ دستآورد پویایی و نوآوری اقتصادی در کشور نداشته. تداوم وضع موجود، يعنی ادامهی بیتحرکی و ضعف فزايندهی نوآوری.
متأسفانه سیستم دولتی و اداری کشور در این میانه به سهم خودش برای عدم نوآوری به یک دایناسور بزرگ و کمتحرک تبدیل شده است که قادر به تحرک نبوده و در واقع میتوان گفت که سیستم ادارای کشور عامل بازدارندهی توسعهی کشور شده است و این مسئله به یک بلای خانمانسوز تبدیل شده است.
آيا با اين شرايط، نبايد نگران بود!
