مردم ولایت هرات متفاوت از سایر ولایات کشورمان میاندیشند. من این را در سفرهای
متعددی که به این ولایت داشتهام و خیزشها و حرکتهای مردمی این ولایت که انعکاس رسانهای داشتهاند، درک کردهام.
امیدوارم دومین سفر ولایتی رییس جمهور غنی که برای ملاقات با مردم جهت مشوره گرفتن برای تعیین والی جدید و ارتقای ولسوالی ناامن شیندند صورت گرفته است، بتواند تغییر مثبتی بر آیندهی این ولایت داشته باشد؛ چرا که:
این ولایت از جمعیت بیشتر باسواد برخوردار است.
بازسازی در این ولایت بهتر از سایر ولایات صورت گرفته است.
طرز دید مردم این ولایت ولو آنکه بیسواد باشند، بالاتر از سایر ولایات است.
در صورتی که دولت بتواند از رقابت سه کشور ایران، امریکا و هندوستان در این ولایت بهنفع خویش بهره بجوید، ما بهزودی شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود.
اما متأسفانه در سیزده سال گذشته:
بیشتر مواقع والیان گماشته شده در این ولایات آنگونه که شایسته بوده، از فرصتها برای بهبود وضعیت مردم استفاده نکردهاند. افزایش خشونت در برابر زنان و ترور نشان افزایش ناامنی یا نبودن حاکمیت قانون در این ولایت بوده است. افزایش فساد اداری و نبودن مدیریت کافی در گمرکات باعث پایین آمدن سطح عواید این ولایت مهم و مرزی شده است.
