دادگاه عالی اسلامآباد به دولت پاکستان دستور داده است تا افرادی را که در جستجوی پناهندگی در کشورهای سوم هستند و میخواهند داوطلبانه در کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد ثبت نام کنند، نباید زندانی کند.
روزنامه اکسپرس تریبون، امروز (پنجشنبه، ۳۰ سنبله) گزارش داده است که این دادگاه از دولت پاکستان خواسته است تا مطابق ماده ۳۱ کنسوانسیون امور پناهندگان سازمان ملل متحد، مکانیسمی را در این مورد ایجاد کند.
دادگاه عالی پاکستان گفته است که این مکانیسم باید پناهجویان را قادر سازد تا پس از ورود به پاکستان، داوطلبانه گزارش دهند که به دنبال پناهندگی و ثبت نام در کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد برای پناهندگی در کشورهای سوم هستند.
در حکم ۲۱ صفحهای دادگاه عالی اسلامآباد همچنین آمده است که پس از تأیید وضعیت پناهندگی یک پناهجو توسط کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، او نباید مانند یک زندانی تحت محاکمه، در زندان نگهداشته شود.
این دادگاه از دولت پاکستان خواسته است که بهصورت مستقل یا در هماهنگی با کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، ترتیباتی را برای اسکان پناهجویان انجام دهد و پناهجویان نباید تا زمان شناسایی وضعیت پناهندگیشان و تصمیمگیری در مورد درخواستهای پناهندگیشان، زندانی شوند.
دادگاه عالی اسلامآباد همچنین از دولت این کشور خواسته است که پروسیجرهای عملیاتی را ترتیب دهد که پولیس آن کشور پناهجویانی را که درخواستهای پناهندگی آنان در حال بررسی است و یا تأیید شده، از زندان آزاد کند.
این دادگاه گفته است که چنین مکانیسمی تضمین میکند یک پناهجو بیجهت متهم نمیشود و پناهجویان متهم نیز میتوانند تبرئه شوند.
این حکم در حالی صادر شده است که در روزهای اخیر گزارشهای متعدد از بازداشت گسترده پناهجویان اهل افغانستان در پاکستان منتشر شده است.
در تازهترین مورد، چهار روز قبل رسانهها گزارش دادند که پولیس پاکستان ۲۰۰ پناهجوی اهل افغانستان را از یک بازار میوهفروشی در اسلامآباد بازداشت کرده است.
پیش از آن، انوارالحق کاکر، نخستوزیر مؤقت پاکستان نیز گفته بود که کشورش برنامه اخراج فوری پناهجویان غیرقانونی اهل افغانستان را روی دست دارد.
