سلام
نامزدوزیران- علاوه بر تخصص و تعهد- باید مدیر باشند. اگر این ویژگی را نداشته باشند، تخصص و تعهدشان منتج به ناکارآمدی و هرجومرج اداری خواهد شد. جناب کرزی سیاستمدار تیزبینی بود، ولی مدیریت پاسخگو نداشت. یک دیوان فربه و پرمصرف را به ارث گذاشته که توان حملش مشکل شده است.
بناءً، وزیر مدیر لازم است تا از تمام کارمندان بهطور شایسته استحصال وظیفه نماید. اگر وزیر ضعیف و غیرمدیر با عنوانهای کذایی چون داکتر، ماستر و… باشد، بودجهی عادی و انکشافیاش را به مصرف رسانده نمیتواند.
شنیده میشود یک تعداد آدمها نامزدوزیر اند؛ خودشان هم میدانند که توانایی مدیریت ندارند؛ اما باز اصرار دارند که باید شوم. امیدوارم پارلمان در تأیید و رای اعتماد نامزدوزیران، از حضور چنین افراد در کابینه جلوگیری کنند.
ملت افغانستان عاشق عنوانهای دبل نمیباشند، میخواهند شخصیت کارآمد و مصمم بر مقدرات یک وزارتخانه مقرر شود تا از فساد و… نجات پیدا کنند.
