انگلیسها از ایرانیها شاه را گرفت و به ایرانیها امام را هدیه کردند (هویت مقتدرتر از شاه). انسان ایرانی مانده گرفتار در اقتدار امام… .
روسها از ما شاه را گرفت و نور محمد ترکی (خلق و پرچم) را به ما داد. انگلیسها خلق و پرچم را کنار زد تا که طالب را آورد. امریکا طالب را کنار زد و کرزی را آورد؛ ما ماندیم گرفتار طالب و دموکراسی نیم بند و چند مقام حکومتی که فقط برای پول جمع کردن حکومت می کنند.
شکایت ما ایناست که ما را غربیها آرام نمی مانند، غربیها که تقصیر ندارند؛ برای اینکه هیچ وقت ما به خود مان، به همزیستی مان، به حکومت داری مان، به زندگی مان فکر نکرده ایم و برای زندگی باهمی و برای ساختن حکومت تفاهم نداشته ایم و همیشه در پی این بوده ایم که همدیگر مان را حذف کنیم و کنار بزنیم… .
جغرافیای ما جغرافیای وضعیت دشوار انسانی و زندگی عبور از کجا به کجا!
یعقوب یسنا
با دیگران به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه
بدون دیدگاه
