جنگ ریزه گل، جنگ حامد کرزی نیست
حامد کرزی قبل از کنار رفتن از قدرت با اشاره به جنگ در مقابل طالبان و همفکرانشان گفته بود که این جنگ، جنگ ما نیست. این، جنگ خارجیها است. وی با این سخنش، در واقع نیروهای امنیتی افغانستان را مزدورانی معرفی میکرد که در جنگ خارجیها و برای خارجیها میجنگند. این آدم با چنین نگاهی، بیش از یک دهه فرمانده کل قوای افغانستان بود.
قتل عام بیرحمانهی مردم عادی در پکتیکا بهخوبی نشان میدهد که طالبان دشمن هستند، دشمن تمام مردم افغانستان. طالبان برادران ناراضی نیستند. طالبان مخالفان سیاسی هم نیستند. طالبان دشمن هستند و تا وقتی که همهی مردم، مخصوصا رهبران و دولتمردان افغانستان، طالبان را دشمن ندانند، بعید است که نفوذ و قدرت روزافزون طالبان محدود شود.
جنگ با طالبان، قبل از ورود نیروهای خارجی جریان داشت و جنگ ما بود. اینک هم این جنگ، جنگ افغانستان است. هیچ جنگی، برای مردم افغانستان مهمتر و سرنوشتسازتر از جنگ با طالبان نبوده است. همهی مردم در سراسر افغانستان در مقابل بدویت و خشونت وحشتناک طالبان، آسیبپذیر هستند. همه به درجهای و به شکلی از اشکال، ستم طالبان را تجربه کردهاند و اگر طالبان و وحشتآفرینیشان جدی گرفته نشود، متأسفانه در آینده هم تجربه خواهند کرد.
ممکن است جنگ با طالبان، جنگ حامد کرزی و همفکرانش نباشد، اما اکثریت مردم را گریزی از این جنگ نیست. ریزه گل و فامیلش را در فراه، گریزی از این جنگ نیست. هزاران سرباز وطن را گریزی از این جنگ نیست. تازه عروس و تازه داماد غور را گریزی از این جنگ نبود. حتا سید حبیبالله را در مسافرت کوتاهش به وطن، گریزی از این جنگ نبود. این جنگ، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، بر ما تحمیل میشود. این جنگ در کشور ما، در قریههای ما، در شهرهای ما و در سرکها و کوهها و دشتهای ما جریان دارد. سنگینی بار این را مردم بیچارهی افغانستان و نیروهای امنیتیشان بردوش میکشند.
هزاران سرباز، در مقابل طالبان و در دفاع از وطن و حاکمیت حامد کرزی، جانشان را از دست دادند و هزاران هموطن عادی، قربانی بربریت برادران ناراضی کرزی شدند. حامد کرزی اما حقنشناسانه و نامنصفانه، از پردهی تلویزیون، برای مردم افغانستان از خوبیها و کرامات رهبران طالبان میگوید و از دورانی که با آنها بهسر کرده است و از ستمی که بر آنها شده است. چه زمانهای!
