اطلاعات روز: در جریان کمتر از یک هفته، دو تن در کشور به دلیل آنچه فقر و بیکاری خوانده شده است، خودشان را به دار آویزان کردهاند. نقیبالله امینی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت غور دیروز به رسانهها گفت، مرد 30 سالهای بهنام محمد یوسف، در ولسوالی ساغر این ولایت که از چند سال بدینسو بیکار بوده، خودش را به دار آویزان کرده است.
این رویداد شب پنجشبنه هفتهی گذشته در غور رخ داده و پس آن مأموران پولیس برای تحقیق به محل حادثه رفتهاند. چند روز پیش از این رویداد، جوانی ۲۵ ساله در ولایت بغلان به دلیل فقر و نبود کار خودش را دار زده بود. این جوان از دانشگاه تربیهی معلم فارغ شده و از دو سال بدینسو بهدنبال کار بوده، ولی موفق نشده است.
فقر و بیکاری در کشور رفته رفته به یک مشکل حاد تبدیل میشود. به روز سهشنبه هفتهی گذشته، یک زن در ولایت قندوز به دلیل فقر، 9 پسر و 2 دخترش را آتش زد. خانهی این زن در نزدیکی حوزهی امنیتی پولیس در شهر قندوز موقعیت دارد و پس از آنکه فرزندانش را با تیل پترول به آتش کشید، پولیس به این خانه رفت و آنان را از مرگ نجات داد.
بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر جمعیت کشور به بیش از ۲۷ میلیون نفر رسیده و حدود ده میلیون آن واجد شرایط کار اند. اما مقامهای وزارت کار و امور اجتماعی کشور اعلام کردهاند، شمار افراد بیکار از ۶ میلیون در سالهای گذشته به ۴ میلیون تن کاهش یافته است.
این وزرت تأکید دارد، از ۴ میلیون افراد بیکار در کشور، ۸۰۰ تن آنها بهصورت مطلق بیکار اند و باقی مانده، در یک هفته کمتر از ۴۰ ساعت کار میکنند. علی افتخاری، سخنگوی این وزارت دیروز به بخدی گفته است، روند بیکاری در کشور در سالهای آینده کاهش مییابد.
اما با توجه به خروج نظامیان خارجی از کشور و هشدارها در مورد افزایش ناامنی، بیم آن میرود که گراف بیکاری سیر صعودی داشته باشد. صدها تن در حال حاضر با نیروهای خارجی در حال اجرای وظیفه اند و احتمال میرود که با خروج نیروهای خارج از کشور، آنان کارشان را از دست بدهند.
با این حال، مردم از فقر، بیکاری و خودکشی افراد به دلیل این مشکلات، ابراز نگرانی کرده و از دولت خواستهاند، برای حل این مشکل گامهای اساسی بردارد و به شعار اکتفا نکند. هرچند حکومت حکومت وحدت ملی از چندی بدینسو همواره به مردم وعده داده، از بین بردن فقر و بیکاری در کشور را در اولویت قرار میدهد؛ اما هنوز گام عملیای برنداشته است.
