امروز در جمع سخنگویان 34 ولایت کشور بودم. این برنامه از سوی ادارهی ارگانهای محل هماهنگی شده بود. بیشتر سخنگویان از چند موضوع شکایت داشتند:
- ما در بیان مسایل استقلال نداریم، در برخی موارد سخنهای دیکته شده را بیان میکنیم.
- دفاتر سخنگوها کارمند همکار و حتا در برخی ولایتها امکانات اولیه برای انتقال خبر و گزارش ندارند.
- رسانهها خبرهای مرکز را بیشتر پوشش داده، به خبرهای ولایتی کمتر توجه میکنند.
- رسانهها خبرهای منفی ولایتها را بیشتر برجسته میکنند.
- اکثر خبرنگارهای ولایتی مسلکی نمیباشند. حتا سخنگوی والی بامیان گفت: بیشتر خبرنگاران در این ولایت از رشتهی زراعت فارغ شدهاند.
ما هم شکایتهای خود را با سخنگوها شریک کردیم:
- سخنگوها اکثر اوقات قدرت پاسخگویی بهموقع را ندارند.
- آمار و ارقام از ادارهی محلی در اختیار ندارند.
- اعلامیههای خبریشان معیاری نمیباشند.
- از امکانات و ظرفیتهای فیسبوک، وبسایت و ایمیل در انعکاس رویداد ولایتشان کمتر استفاده میکنند.
- رابطهیشان با خبرنگاران و رسانههای محلی ضعیف و ناهماهنگ است.
- دستآوردهای ادارههای محلی را کمتر انعکاس دادهاند.
- مرجع واحد برای پاسخدهی در ولایت وجود ندارد.
- برای گزارشهای تحقیقی، اسناد ارائه نمیتوانند.
