اطلاعات روز: مقامهای وزارت صحت عامهی کشور اعلام کردند که بر اساس یافتههای تازهی سازمان صحی جهان، یک درصد افغانها بیماری روانی دارند و بیشتر آنان را زنان و جوانان تشکیل میدهند. مقامها در این وزارت فقر، بیکاری، مهاجرات و ناامنی را از عوامل عمدهی پیدایش امراض بیماری و مشکلات روانی در بین زنان و جوانان عنوان کردند.
ناجیه طارق، معین وزارت صحت عامه گفت که در حال حاضر تلاشها برای رفع این مشکل در کابل و ولایتهای کشور آغاز شدهاند. او افزود، هم اکنون برای کاهش بیماریهای روانی در کشور، یک شفاخانه در کابل فعالیت دارد. طارق افزود که در ولایتهای کشور نیز در چوکات هر شفاخانه یک بخش برای تداوی بیماران روانی اختصاص داده شده است.
او این اظهارات را روز گذشته در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی در کابل بیان کرد. خانم طارق تجلیل از این روز در کشور را برای کاهش بیماری و مشکلات روانی مهم خواند و گفت: «تجلیل از روز جهانی بیماری روانی یک فرصت خوب است تا سطح آگاهی مردم را در مورد این بیماری افزایش دهیم و نیز برای درمان آن اقدامهای لازم را روی دست بگیریم».
بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، در حال حاضر 50 درصد شهروندان مشکلات روانی دارند. با این حال، وزارت امور زنان کشور عوامل بیماری و مشکلات روانی را خشونتهای خانوادگی و رفتارهای نادرست در شماری از نهادها در برابر کارمندانشان عنوان کرده است.
مژگان مصطفوی، معین این وزارت دیروز در روز تجلیل از روز جهانی صحت روانی در کابل، فرار از منزل و خودسوزیهای زنان و دختران را نوعی از مشکلات جدی روانی عنوان کرد. او افزود که حکومت جدید برای تداوی بیماری و مشکلات روانی در سراسر کشور مرکزهای خاصی را ایجاد کند.
