اطلاعات روز: همزمان با افزایش حملات طالبان در کابل و شماری از ولایتهای کشور، دیروز فرماندهان پولیس 34 ولایت برای شرکت در یک سمینار سه روزه به منظور تشخیص ضعفهای پولیس به کابل فراخوانده شدند. در اولین روز این سمینار، ضعف استخباراتی و عدم تجهیز پولیس با سلاحهای سنگین دو عامل عمدهی افزایش ناامنی در کشور خوانده شد.
عمر داوودزی، سرپرست وزارت داخلهی کشور دسترسی پولیس به سلاحهای سنگین را یک نیاز جدی خواند و گفت، در حال حاضر سلاحهای جنگی شورشیان طالب از نیروهای پولیس قویتر اند. او افزود که طالبان در درگیری با پولیس، از دهشکه و زیکویک استفاده میکنند، در حالی که نیروهای پولیس در بسیاری موارد صرف کلاشینکوف در اختیار دارند.
او در بخش دیگر سخنانش به ضعف استخباراتی پولیس اشاره کرد و گفت که در بیشتر موارد فرماندهان پولیس از اوضاع امنیتی ولایت و ولسوالیهای مربوطهیشان آگاهی ندارند. او افزود که فرماندهان پولیس گزارشهای استخباراتی را نیز بهدرستی مورد مطالعه قرار نمیدهند.
بر اساس معلومات داوودزی، این مسئله مشکلاتی را بهوجود آورده و پولیس زمانی از حضور دشمن خبر میشود که آنان در پشت دروازههای شهر یا پوستههای امنیتی میرسند. او افزود که به غیر از استثنا، فرماندهان امنیتی گزارشهای استخباراتی را جدی نمیگیرند و آن را صرف منشیهایشان مورد مطالعه قرار میدهند.
از سویی هم، او افزود که ضعف در عدم هماهنگی نهادهای امنیتی و استخباراتی نیز سبب شده تا طالبان در برخی از موارد به هدفشان برسند. او گفت، پولیس در بعضی موارد از برنامههای عملیاتی دشمن آگاه نمیشود: «نیروهای پولیس در بعضی موارد اطلاع ندارند چه زمان و چگونه مورد حملهی طالبان قرار میگیرند».
اما او با وجود این ضعفها در پولیس، تأکید کرد که طالبان دیگر در کشور حاکم نخواهد شد. گروه طالبان با استفاده از کشمکشهای انتخاباتی در تابستان سال روان تلاش کردند تا برخی از ولسوالیها را تصرف کنند. این گروه جنگهای خونینی در شماری از ولایتها بهراه انداخت، ولی به این هدف دست نیافت.
داوودزی گفت: «طالبان به فکر سقوط نظام کنونی نباشند، این روز دیگر هرگز در افغانستان نخواهد آمد. این فکر طالبان خواب است و خیال است و محال. افغانستان در حال حاضر از آن حالت برآمده است». مجموع نیروهای امنیتی کشور به بیش از 352 هزار میرسد؛ اما آنان در بخشهای تجهیز و قوای هوای با مشکلات جدی مواجه اند.
