اطلاعات روز: مقامهای وزارت فواید عامهی کشور اعلام کردند که تدابیر پیشگیرانه را براى بازنگهداشتن شاهراهها در زمستان روی دست گرفتهاند. احمدشاه وحید، معین ساختمانی و حفظ و مراقبت این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از این پس هیچ مسيرى در کشور، بهشمول شاهراه سالنگ، بيش از چند روز مسدود نمیماند.
او افزود که در سراسر کشور ۳۰۰ نقطهی آسیبپذیر ناشى از بارش برف وجود دارند و در جریان زمستان نیاز به پاککاری دارند. وحید از این مجموع، ٦٠ نقطهی آن را وخیم خواند و گفت که در برفکوچها از سالنگها کم نیستند؛ اما او از تدابیر شدید برای جلوگیری از بندش راهها در جریان زمستان خبر داد و گفت، اگر از اثر حوادث طبیعی، مانند برفکوچها، برف و بارانهای دوامدار کدام مسیری مسدود شود، بهزدوی بازگشایی میشود.
وحید افزود، برای پاکسازی جادهها و کوتلها از برف در زمستان، با برخی از شرکتهاى خصوصى قراردادهایی بسته شدهاند که هزینهی آن از سوی دولت پراخته میشود. او در بخش دیگر سخنانش گفت که برای حوادث طبیعی در شاهراه سالنگ از اکنون تدابیر ویژهای روی دست گرفته شده است.
شاهراه سالنگ، کابل را با ٩ ولايت شمال و شمالشرق کشور وصل مىکند. در فصل زمستان در این شاهراه، توفان و برفکوچهای شدیدی رخ میدهد. در ماه دلو سال ١٣٨٨ بر اثر برفکوچها و توفانهای شدید در سالنگ جنوبى، حدود ١٧٠ تن جان باختند و ١٢٥ تن ديگر زخمی شدند.
با این حال، وحید گفت که مواد خوراکی، محروقاتی، صحی و روغنیات به تمام محلات امن شاهراه سالنگ انتقال داده شده است. حین وقوع حادثه، براى حفظ جان مسافران از آن استفاده میشود. وی حفظ و مراقبت سرکها را یکی از چالشهای بسیار بزرگ فراراه دولت خواند.
