اطلاعات روز: نخستین نشست شورای وزیران دیروز به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی برگزار شد. در این نشست محمد خان، معاون اول و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی دولت وحدت ملی نیز حضور داشتند. عبدالله در این نشست با تأکید به حل چالشهای کشور گفت: «تلاش کنیم تا فرصت را برای حل این مشکلات از دست ندهیم و حکومت وحدت ملی را به وفاق ملی تبدیل کنیم». همچنین آقای عبدالله بهبود وضعیت زندگی مردم را از اهداف اصلی حکومت وحدت ملی خواند.
از سویی هم، او خطاب به سرپرستان وزارتهای کشور گفت که کارهای ادارههای دولتی به دلیل اینکه سرپرست هستید، به کندی مواجه نشوند. رییس اجرایی گفت که وقتی انتخابات صورت میگیرد، روی کابینه و ادارات تأثیر میگذارد. او از سرپرستان وزارتخانهها خواست که در نشست آینده گزارشی را از اولویتهای ادارههایشان ارائه کنند.
او گفت که در نشست امروز روی عواید ملی و سروصداها در مورد صفر شدن بودجهی عادی، گزارش وزارت مالیه در مورد آمادگیها برای انتقال مواد اولیهی غذایی به ولایتهای صعبالعبور، باز نگهداشتن تونل سالنگ و طی مراحل کردن قانون مبارزه با تمویل تروریزم بحث میشود.
عبدالله بار دیگر تأکید کرد که اصلاحات در نظام انتخاباتی در اولویت کاری حکومت وحدت ملی قرار میگیرد. بهدنبال آن، محمد خان، معاون اول رییس اجرایی گفت که امکان دارد بعضی از وزیران در کابینهی آینده حضور نداشته باشند؛ اما حکومت وحدت ملی باز هم از تجربهی آنها استفاده میکند.
او گفت، وزیران کابینهی آینده به جای رفتن به خارج، به ولایتهای دوردست کشور سفر و مشکلات باشندگان این ولایتها را از نزدیک بررسی کنند. محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی در این نشست گفت، در حال حاضر مردم نگران اند که وزیران سرپرست اند و کار وزارتها را به گونهی درست انجام نمیدهند.
او از سرپرستان وزارتهای کشور خواست، تا تشکیل کابینهی جدید کارشان را درست پیش ببرند و مردم را از نگرانی نجات دهند. در حکومت وحدت ملی نشست شورای وزیران هفتهی یکبار به ریاست عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و نشست کابینه ماه یکبار به ریاست اشرف غنی، رییس جمهور کشور برگزار میشود.
