صفیالله ندیم، نمایندهی سازمان جهانی صحت میگوید که فرهنگ اهدای خون در افغانستان ضعیف است و شهروندان این کشور هنوز هم از اهدای خون ترس دارند.
او این اظهارات را امروز (سهشنبه، ۲۴ جوزا) در مراسم گرامیداشت از روز جهانی اهدای خون در کابل بیان کرده است. چهاردهم ماه جون برابر با ۲۴ جوزا، روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری باختر، صفیالله ندیم در سخنرانی خود در این مراسم گفته است که دسترسی به خون در کشورهای کمترتوسعهیافته، بسیار اندک است و از اینرو مریضان نیازمند به خون در این کشورها بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
او اطمینان داده است که سازمان جهانی صحت به همکاری خود با وزارت صحتعامهی طالبان در زمینهی جمعآوری و توزیع خون ادامه میدهد.
نمایندهی سازمان جهانی صحت از وزارت صحتعامهی طالبان خواسته است تا با راهاندازی کارزارهای آگاهیدهی، فرهنگ اهدای خون را در میان شهروندان را افغانستان ترویج و تقویت کند.
محمد حسن غیاثی، معین پلان و پالیسی وزارت صحتعامهی طالبان که در این مراسم صحبت کرده، گفته است که اهدای خون وجیبهی ملی، دینی و انسانی هر شهروند افغانستان است.
او افزوده است که افغانستان در بخش جمعآوری خون به کمک و همکاری بیشتر نهادهای بینالمللی نیاز دارد.
داکتر محمد ناصر صادق، رییس بانک ملی خون افغانستان گفته است که طی سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۱۳۸ هزار و ۶۲۹ یونت (حدود ۶۹ میلیون سی سی) خون جمعآوری و نُه هزار و ۸۹۵ یونت خون به نیازمندان توزیع شده است.
