ترس و نگرانی از افزایش رویدادهای امنیتی، زندگی را برای باشندگان ولایت بلخ دشوار ساخته است. ساکنان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در واکنش به افزایش رویدادهای امنیتی و ترورهای هدفمند در این ولایت، میگویند که شب و روزشان را با نگرانی سپری میکنند.
این شهروندان، حکومت سرپرست طالبان را به کوتاهی در تأمین امنیت مردم متهم میکنند و میگویند که طالبان برنامهی منظم جهت پیگیری عاملان رویدادهای انفجاری و ترورهای هدفمند، ندارند.
این نگرانیهای باشندگان بلخ درحالی مطرح میشود که اخیرا آمار رویدادهای «تروریستی» در این ولایت افزایش یافته و از غیرنظامیان قربانی گرفته است.
در تازهترین مورد پس از چاشت روز گذشته (یکشنبه،۲۲ جوزا) در یک حملهی مسلحانه بر کارمندان بخش تخنیکی میدان هوایی مولانا جلالالدین محمد بلخی در حوزهی دهم شهر مزارشریف، دو نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
هنوز جزئیات بیشتر در مورد چگونگی وقوع این حمله منتشر نشده و هیچ گروهی نیز مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. طالبان در بلخ به رسانهها اجازهی مصاحبه با زخمیان این رویداد را ندادهاند.
با این حال، میلاد رحیمی، یکی از دانشجویان دانشگاه بلخ، در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، حکومت سرپرست طالبان را به ناتوانی در راستایی کنترل وضعیت امنیتی و شناسایی عاملان اینگونه رویدادها متهم میکند.
آقای رحیمی میگوید: «حکومت طالبان ثابت کرد که توان مدیریت امنیتی را ندارد. ما تا چه وقت شاهد قتل، کشتار و قربانی شدن مردم ملکی باشیم؟ از این وضعیت خسته شدیم امید برای زنده ماندن نداریم.»
هاشم، یکی دیگر از باشندگان شهر مزارشریف با ابراز نگرانی از افزایش رویدادهایی چون انفجار، قتل، سرقت و آدمربایی در بلخ خواستار تغییر در اوضاع امنیتی است.
هاشم بر تأمین امنیت جان و مال مردم تأکید کرده، میگوید: «این همه انفجار، انتحار، قتل، دزدی، اختطاف تا چه وقت؟ طالبان مسئولیت دارند که امنیت مردم را بگیرند.»

طالبان چه میگویند؟
مسئولان در فرماندهی امنیهی طالبان در ولایت بلخ میگویند که تلاشهای جدی بهمنظور شناسایی و بازداشت افرادی که دست به بینظمی در شهر میزنند، آغاز شده است.
محمد آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی امنیهی طالبان در بلخ، تأمین امنیت شهروندان را از اولویتهای کاریشان بیان میکند و میگوید که تدابیر جدی امنیتی را رویدست گرفتهاند.
وزیری بر نقش مردم در راستایی جلوگیری از گونه رویدادها، مبارزه با شبکههای جرمی و شناسایی عاملان آن تأکید میکند: «تا زمانی که مردم با نیروهای امنیتی همکاری نکنند، ما نمیتوانیم به صورت کامل امنیت مردم را بگیریم. مردم باید با ما همکاری کنند.»
مسئولان امنیتی طالبان در بلخ بارها هشدار دادهاند که به کسی اجازهی اخلال امنیت مردم را نمیدهند، اما علیرغم این هشدارها، بلخ یکی از ولایتهایی است که در آن از رویدادهای مختلف امنیتی گزارش میشود.
در ماههای اخیر، چندین انفجار در بخشهای مختلف شهر مزارشریف، مسجد شیعیان و موترهای مسافربری را هدف قرار داده است. دهها غیرنظامی عمدتا هزاره در این رویدادها کشته و زخمی شدهاند.
